
At a glance
May 2015

EPRS | European Parliamentary Research Service
Author: Naja Bentzen, Members' Research Service

EN
PE 559.468
Disclaimer and Copyright: The content of this document is the sole responsibility of the author and any opinions expressed therein do not necessarily represent the official
position of the European Parliament. It is addressed to the Members and staff of the EP for their parliamentary work. Reproduction and translation for non-commercial
purposes are authorised, provided the source is acknowledged and the European Parliament is given prior notice and sent a copy. © European Union, 2015.

eprs@ep.europa.eu – http://www.eprs.ep.parl.union.eu (intranet) – http://www.europarl.europa.eu/thinktank (internet) – http://epthinktank.eu (blog)

Ukraine joins the information war with Russia
Ukraine's current policies and developments on the information front are characterised by the
on-going crisis in eastern Ukraine and a massive Russian disinformation campaign. Kyiv is
responding to Moscow's information measures with a top-down information policy approach,
entering a game of competing narratives in which Russia has set the tone. However, recent
independent grassroots media initiatives are gaining popularity among the population in Ukraine.

Can competing narratives use different tools?
'This is war. You're part of it'. The appeal of 'Ukrainian Civil Society to International Journalists' on the
website euromaydanSOS – originally a Facebook group providing aid to 'people who suffered during the
revolution in Ukraine' – warns international journalists against using official Russian media outlets such as
the popular RT television channel as factual sources, especially for information on developments on the
ground in Ukraine. Freedom of speech, the appeal cautions, can be used 'against the truth' by 'filling the
information space with lies'.
Kyiv's information measures in the face of the Kremlin's media attacks
The definition of lies and truth can vary according to the narrative, and Russia's and Ukraine's competing
narratives are mutually exclusive. The World War II-inspired Russian media narrative on Ukraine – according
to which the Maidan revolution in Kyiv in February 2015 was a Nazi revolution, and the democratically
elected government in Kyiv an ultra-nationalist, fascist 'junta' – is actively promoted by a well-funded and
professional Russian information network of officials, journalists, internet trolls and pro-Russia
commentators. In contrast, Kyiv has limited state resources for information measures.
However, Kyiv has taken several political steps to counter the Kremlin's mounting information attacks. The
country's Ministry of the Interior banned 14 Russian television channels, including RT, in August 2014.
Explaining the decision, a Ministry official said that 'as an independent sovereign state, Ukraine can and
should protect its media space from aggression from Russia', adding that Kyiv's decision followed a similar
move by Russia in 2014, when Ukrainian TV channels in Crimea were turned off.
In spring 2015, Kyiv also banned public screenings of films that 'popularise state organisations occupying
[Ukraine] and popularise the values of a criminal underclass'. The legislative text states that 'Ukraine has
suffered for years from the Russian Federation's crushing aggression in the information sphere'.

Ukraine's 'Ministry of Truth'
In another move to fight the mounting Russian information pressure, Ukraine's government voted in
December 2014 to set up an Information Ministry. The Ministry is led by the head of the Information
Security Department of the National Guard of Ukraine, Yuriy Stets, a close ally of President Petro Poroshenko
and former chief producer of Poroshenko's Channel 5. The new ministry received a mixed response, and
critics soon dubbed it the 'ministry of truth' in reference to the propaganda ministry in George Orwell's
'1984'.
Reporters Without Borders said it 'firmly opposes' the Ukrainian Information Ministry. The media watchdog's
secretary-general, Christophe Deloire, argued that 'putting the government in charge of "information policy"
would be a major retrograde step that would open the way to grave excesses'. Ukrainian journalists
demonstrated against the new ministry, and Tatyana Nikolaenko, chief editor at Ukraine's Insider magazine,
argued that 'the creation of the Ministry (will) give Russian propaganda endless references to [Nazi Minister
of Propaganda Joseph] Goebbels and Orwell.'

http://euromaidansos.org/uk/war-you-re-part-it-appeal-ukrainian-civil-society-international-journalists
http://plato.stanford.edu/entries/lying-definition/
http://foreignpolicy.com/2015/05/12/taking-the-high-road-in-the-propaganda-war-ukraine-russia-media/
http://www.reuters.com/article/2014/08/19/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819
http://rt.com/news/211227-ukraine-ministry-truth-journalists/
http://www.osce.org/fom/143861
http://www.themoscowtimes.com/business/article/ukraine-bans-russian-war-films-over-propaganda-fears/518553.html
http://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/journalists-media-rights-activists-demand-abolishing-of-newly-formed-ministry-of-truth-374003.html?flavour=mobile
http://mashable.com/2014/12/02/ukraine-ministry-of-truth/
http://rt.com/news/211227-ukraine-ministry-truth-journalists/
mailto:eprs@ep.europa.eu
http://www.eprs.ep.parl.union.eu/
http://www.europarl.europa.eu/thinktank
http://epthinktank.eu/


EPRS Ukraine joins the information war with Russia

Members' Research Service Page 2 of 2

Ukraine's information army
In February 2015, Ukraine's Information Ministry reacted to the continued attacks from Russia's 'army of
trolls' – online information staff allegedly paid by Moscow to criticise Ukraine and the West on social media,
and promote the official Russian narrative – by establishing its own information army. The information
army's website states that there are 'a lot [of] fronts opened against us and the information front is one of
the most important. In a year we have created a strong army which courageously protects us in Donbass.
Now is [the] time to fight back Russian occupants on the information front'. Some 35 000 'information
warriors' reportedly signed up on the day the website was launched. Information Minister, Yuriy Stets
defended his army, arguing that 'Trust or distrust depends on credible information. My task is to make sure
ours is credible. If we spread the truth and journalists confirm it, there will be a rebirth of trust, something
the authorities currently lack'.

New information tools
Soon after his appointment as Information Minister, Stets announced the launch of a new English-language
TV channel, Ukraine Tomorrow, partially funded by US and European sources. 'The channel should be high-
quality and broadcast all over the world,' Stets explained. The channel's name seems to be inspired by RT
(formerly Russia Today), which is one of Russia's most successful and far-reaching international information
vehicles. An existing private English-language channel, Ukraine Today, was launched in August 2014 by
Ukrainian oligarch, Igor Kolomoisky.
President Poroshenko's call for a Ukrainian Facebook office
The information conflict in Ukraine, and in particular the increasing use of social media trolls, has highlighted
the role of – mostly US-based – social media in hybrid conflicts as in Ukraine. In May 2014, deputy head of
the Presidential administration, Dmytro Shymkiv, accused Facebook of political bias in favour of Russia,
claiming that there is 'pro-Russian influence and pressure on the Facebook office in Russia'. Shymkiv argued
that Russian Facebook moderators, who are allegedly influenced by the Kremlin's official narrative regarding
the conflict in eastern Ukraine, are overseeing Ukrainian users. An AFP news report said that Ukrainians had
flooded Facebook with allegations of pro-Russian political bias. Posts about Russia's alleged involvement in
the downing of Malaysia Airlines flight MH17 over eastern Ukraine in July 2014 have been blocked by
Russian-language Facebook. Responding to the development, Poroshenko, on his own Facebook account,
asked Facebook co-founder Mark Zuckerberg to open a separate office in Ukraine, saying that 'Ukraine does
need a Ukrainian Facebook office!'. Facebook has previously argued that its Russian-language version –
which has a Russian director – is managed from Ireland and does not have a physical office in Russia.

Grass root media gaining popularity
Trust in traditional news channels – in particular the oligarch-funded TV channels – is decreasing, while new,
independent media outlets without massive funding from major business players are increasingly popular. A
particularly successful example is Hromadske TV; an independent online TV station founded by a group of
journalists in 2013 amid the budding Maidan protest against then-President, Viktor Yanukovich. Hromadske
TV is funded by NGOs, crowd-funding campaigns and foreign grants, including from the US and EU Member
States, and is reportedly one of the only Ukrainian channels reporting from eastern Ukraine from the point
of view of people on the ground. With more than 300 000 subscribers, it is one of the most popular
Ukrainian news channels on YouTube.
StopFake.org is a fact-checking website in Russian and English. It was launched in March 2014 by current and
former students of Mohyla School of Journalism and focuses on deconstructing fabricated stories about
Ukraine-related events. The website features a 'Report a fake'-button, with which users can report
suspected fabricated reports, and it publishes daily updates on stories that have been disproved; for
example, a story about a 3-year-old boy, who Russian media claimed had been tortured and crucified by the
Ukrainian military. The website's immediate popularity – 1.5 million visitors in its first few weeks of
operation – illustrates that it met a significant need for fact-checking and dismantling of disinformation.

The European Parliament, in its January 2015 resolution on the situation in Ukraine, 'strongly condemns' Russia's
'undeclared hybrid war against Ukraine, including information war' and 'elements of propaganda'. In its July 2014
resolution on Ukraine, the EP emphasised 'the importance of ... avoiding propaganda, hate speech and rhetoric
including from Russia which may further aggravate the conflict'.

http://www.bbc.com/news/world-europe-31962644
http://www.bbc.com/news/world-europe-31962644
http://3.i-army.org/index_en.php
http://europe.newsweek.com/35000-volunteers-sign-ukraines-information-army-first-day-310121
https://meduza.io/en/feature/2015/03/04/my-3-year-old-ends-her-day-by-singing-the-anthem
http://uatoday.tv/
http://www.forbes.com/profile/ihor-kolomoyskyy/
https://au.news.yahoo.com/world/a/27951859/ukraine-accuses-facebook-of-pro-russia-bias/
https://au.news.yahoo.com/world/a/27951859/ukraine-accuses-facebook-of-pro-russia-bias/
http://www.economist.com/node/21646280/print
http://int.hromadske.tv/en
http://www.rferl.org/content/ukraine-media-protests-hromadske-euromaidan/25199816.html
http://www.theguardian.com/global-development/2015/feb/17/information-war-leaves-ukrainians-trapped-and-searching-for-truth
http://www.li.com/events/battling-russian-propaganda-on-the-front-line-of-ukraine-s-information-war
http://www.stopfake.org/en/news/
http://www.stopfake.org/en/the-crucifixion-of-a-3-year-old-the-u-s-helped-kiev-shoot-down-flight-17-and-other-tales-the-kremlin-media-tell/
http://onmedia.dw-akademie.de/english/?p=19977
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2015-0011+0+DOC+XML+V0//EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2014-0009%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN

	Can competing narratives use different tools?
	Kyiv's information measures in the face of the Kremlin's media attacks

	Ukraine's 'Ministry of Truth' 
	Ukraine's information army
	New information tools
	President Poroshenko's call for a Ukrainian Facebook office

	Grass root media gaining popularity

