Briefing

Nlay 2015 European Parliament

Russia's manipulation of information
on Ukraine and the EU's response

SUMMARY

Information has become central to the Ukraine crisis, with some analysts even
referring to an 'information war' initiated by Russia. Coverage in Russia's largely state-
controlled domestic media displays bias, often amounting to disinformation, though it
is also increasingly sophisticated. Internationally, multilingual news channel RT is
Russia's main media tool, projecting the Kremlin's narrative to a global audience.

In Russia itself, the vast majority of people subscribe uncritically to the version of
events presented in the country's media. The Russian media are also highly effective in
neighbouring countries with large ethnic Russian populations such as the Baltic States.
However, the global impact is more mitigated; while RT has garnered a huge
international audience, Russia's image has deteriorated substantially in many countries
since the start of the Ukraine crisis.

At the same time, existing wide-reaching European media outlets are under pressure,
either due to financial cuts or — in the case of EU-subsidised Euronews — links to pro-
Russian business interests.

Proposals to counter Russian disinformation include increased funding for existing
western media broadcasting in Russian, like the BBC World Service, or the creation of
new ones, such as a jointly operated Russian-language TV channel offering not only
news but also entertainment in order to compete with pro-Kremlin media.

Some of these proposals are being discussed at EU level, with the aim being for the
European Council to adopt an action plan on strategic communication in June.

In this briefing:
e Information is key to the Ukraine crisis
e A sophisticated domestic media campaign

e Russia's instruments of international soft
power

e How effective is Russian information
policy?

e Who influences Euronews?

e Countering Russian disinformation

EPRS | European Parliamentary Research Service
Authors: Naja Bentzen and Martin Russell
Members' Research Service

PE 559.471 EN




Russia's manipulation of information on Ukraine

EPRS and the EU's response

Information is key to the Ukraine crisis

Information has become central to the Ukraine crisis. The Kremlin is using Russian
media to shore up domestic support. Outside the country, the RT television channel
aims to divide international public opinion and undermine hitherto largely united
opposition to Russian involvement in eastern Ukraine.

The centrality of the media has been highlighted by images of pro-Russian soldiers
capturing TV towers in eastern Ukraine, cutting off Ukrainian broadcasts and replacing
them with Russian TV channels. It has also been confirmed by Defence Minister Sergei
Shoigu describing the media as 'weapons', and the Kremlin's 'chief propagandist’,
Dmitry Kiselev, asserting that information wars have become 'the main type of warfare'.

A sophisticated domestic media campaign

According to English-language daily the Moscow Times, the Russian presidential
administration holds regular political briefings for media bosses, who also have 'yellow
telephones' with direct hotlines to the Kremlin. Certainly coverage of the Ukraine crisis
in Russian domestic media bears the hallmarks of a coordinated propaganda campaign.
Reporting is relentlessly one-sided, always highlighting the death and destruction
inflicted by Ukrainian attacks, never the other way round. Worse, there is strong
evidence that many of the stories featured on Russian media are fabricated — not only
the infamous story of the crucified three-year-old (the newsreader who presented the
story subsequently defended it, arguing that while the facts had not been proven, it was
an accurate reflection of 'hellish' conditions in Slavyansk) — but also of numerous other
children killed by Ukrainian shelling. One actress is alleged to have posed for Russian TV
in a variety of roles, including that of a Ukrainian housewife denouncing the 'fascist’
government of her country and of a soldier's mother. Many similar stories have been
documented by Ukrainian site StopFake. This lack of concern for the facts is unsurprising
given Dmitry Kiselev's announcement that the era of objective journalism is over.

Euromaidan protestors are 'neo-Nazi Banderites' cold-bloodedly massacring unarmed
opponents in the 'Odessa Katyn'; their government is an anti-semitic 'junta’,
perpetrating pogroms on Russians and Jews. The emotive language charged with
historical allusions — to Ukrainian nationalist Stepan Bandera, who fought alongside the
Nazis, and the Katyn massacre — is particularly resonant on the 70th anniversary of
Soviet victory in World War Il.

These characteristics were already typical in Soviet propaganda, but the new Russian
media have gone a step further by sugar-coating the political message with Western-
style entertainment. Some foreign news stories may be fabricated, but the media are
careful to avoid losing credibility by contradicting viewers' everyday experiences — there
has been little attempt to downplay the economic recession, for example. The presence
of notionally independent media outlets such as Moscow Echo radio station or lenta.ru
news portal — though in fact often owned by state-controlled companies such as
Gazprom Media or pro-Putin oligarchs — creates an illusion of pluralism, not unlike the
role of the opposition parties in Russia's managed democracy. Even some criticism is
allowed — provided it does not challenge Vladimir Putin's role as the country's saviour
and problem-solver.

Russia has proved equally adept at mastering the new media — trolls allegedly linked to
pro-Putin youth group Nashi or from the Kremlin's 'troll factory' disrupt political

Members' Research Service Page 2 of 7


http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304279904579513873878428430
http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=581851
http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2013/12/Ukraine
http://www.newrepublic.com/article/118438/dmitry-kiselev-putins-favorite-tv-host-russias-top-propogandist
http://www.themoscowtimes.com/article.php?id=517323
http://www.themoscowtimes.com/news/article/state-run-news-station-accused-of-making-up-child-crucifixion/503397.html
http://slon.ru/fast/russia/pervyy-kanal-opravdalsya-za-syuzhet-o-raspyatom-malchike-1198515.xhtml
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/04/08/russian-media-fabricated-story-about-a-child-getting-killed-by-ukrainian-shelling-the-bbc-says/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2574131/How-Russian-television-used-actress-pretend-five-different-people-opposed-revolution-reported-normal-Ukrainians-backed-Kremlin.html
http://www.stopfake.org/
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2014/07/d88-dougherty.pdf
http://www.mid.ru/brp_4.nsf/0/0B0785C76D3B8E1443257E39002818D1
http://russia.tv/video/show/brand_id/3957/episode_id/988979/video_id/1002496/viewtype/picture
http://www.bbc.com/news/world-europe-28706461
http://wayback.archive.org/web/20140512223230/http:/bigstory.ap.org/article/russian-propaganda-war-full-swing-over-ukraine
http://www.politico.com/magazine/story/2015/01/putin-russia-tv-113960.html
http://www.km.ru/economics/2013/09/03/rosstat/719745-v-rossiyu-prishla-retsessiya
http://www.newyorker.com/magazine/2008/09/22/echo-in-the-dark
http://lenta.ru/
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2014/545703/EPRS_ATA(2014)545703_REV1_EN.pdf
http://www.theguardian.com/world/2015/apr/16/putin-the-problem-solver-russian-leaders-annual-tv-phone-in-marathon
http://www.theguardian.com/world/2012/feb/07/hacked-emails-nashi-putin-bloggers
http://www.rferl.org/content/how-to-guide-russian-trolling-trolls/26919999.html

Russia's manipulation of information on Ukraine

EPRS

and the EU's response

discussions on online fora and social media, reiterating the official narrative on the
Ukraine crisis and attacking critics.

Russia's instruments of international soft power

RT

The 24-hour news channel RT is Russia's main international media weapon. In order to
draw in a broader audience and avoid being perceived as an instrument of Kremlin
propaganda, the channel has shifted from its former emphasis on Russia-related stories
to international news (and accordingly renamed itself in 2009; previously it had been
Russia Today). RT brands itself as a platform for provocative and original perspectives
(its slogan: 'Question More'), raising sometimes legitimate concerns — for example over
fracking, austerity policies, the EU's democratic deficit, NSA surveillance — that resonate
with a heterogeneous mix of environmentalists, civil liberties campaigners,
eurosceptics, far-right parties, and various disaffected groups. Its reports feature the
Occupy Wall Street movement, Wikileaks founder Julian Assange, Scottish Nationalists —
precisely the kind of dissenting voices whose counterparts within Russia are ignored by
the Russian domestic media.

While RT focuses on attacking the US and EU rather than defending Russia, the methods
it uses are very similar to Russian domestic media. Like her domestic counterparts, RT
chief editor Magarita Simonyan admits to having a hotline to the Kremlin, and she
echoes Dmitry Kiselev's disregard for 'objective reality'. Conspiracy theories are a staple
both on RT and domestic media — one Spanish-language RT article (since withdrawn)
speculated that the US may have been to blame for spreading the Ebola virus.

RT, which broadcasts in English, Spanish and Arabic, is set to receive a 40% budget
increase in 2015, enabling it to add German and French channels and expand its
potential audience (estimated at 600 million) still further.

Other pro-Kremlin international media and organisations

Alongside RT, Sputnik and Russia Beyond The Headlines (RBTH) publish multilingual
news stories; both are state controlled, whereas Russia Insider news portal claims to be
a volunteer initiative launched by expatriates living in Russia and funded by readers. The
New York Times and British daily The Telegraph post stories by Russia Insider and RBTH
respectively, enabling these two platforms to pass off their own pro-Kremlin content
under the names of the host publications. Meanwhile, Russian trolls are as active on
Western online media as they are back home.

Pro-Russian NGOs such as the Institute of Slavic Strategic Studies (Czech Republic) and
the Eurasian Institute (Georgia), some with alleged links to the Kremlin, also advocate
sympathy for the Russian perspective.

How effective is Russian information policy?

In Russia — widespread acceptance of the official narrative on Ukraine

In Russia itself, the most influential media are owned or controlled by the state and its
agencies, or by pro-Putin businessmen. News broadcasts on state-controlled TV Channel
One reach 82% of the population, and for 43% television is their only source of
information on current affairs. Media offering dissenting views such as Dozhd TV,
Novaya Gazeta newspaper and Moscow Echo radio station have a much smaller
audience, and in any case are increasingly being reined in. Meanwhile, vaguely worded

Members' Research Service Page 3 of 7


http://asia.rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html
http://rt.com/op-edge/215659-usa-media-propaganda-fracking/
http://rt.com/op-edge/germany-merkel-austerity-politics-201/
http://rt.com/op-edge/158628-presidential-election-eu-conchita-wurst/
http://rt.com/news/257193-snowden-australia-surveillance-metadata/
http://rt.com/news/rt-nomination-emmy-news-276/
http://rt.com/tags/the-julian-assange-show/
http://rt.com/shows/sophieco/216575-uk-salmond-scotland-independence/
http://time.com/rt-putin/
http://time.com/rt-putin/
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/russia-s-international-media-poisons-minds/508653.html
http://sputniknews.com/politics/20150512/1022051994.html
http://rbth.co.uk/
http://russia-insider.com/en/about
http://russia-insider.com/en/new_york_times
http://www.telegraph.co.uk/sponsored/rbth/
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/04/pro-russia-trolls-ukraine-guardian-online
http://www.isstras.eu/cs/
http://eng.kavkaz-uzel.ru/articles/27946/
http://eng.kavkaz-uzel.ru/articles/27946/
http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet
http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet

Russia's manipulation of information on Ukraine

EPRS and the EU's response

anti-extremism laws are among a range of legislative tools used with growing frequency
to clamp down on online opposition.

Given the extent of state control and high levels of trust in the media (70% believe that
national TV coverage of events in Ukraine is mostly or fully objective), it is hardly
surprising that most Russians subscribe to the version of events presented by state
media — according to a survey by independent pollsters Levada Centre, 83% blame
Ukraine and Western countries for the Ukraine crisis, while only 20% believe that
Russian soldiers have been sent to fight there (however, there is a certain ambivalence
— in reply to another question in the same survey on Russia's support for Donbass
militia, 38% agreed that 'even if there are Russian soldiers and weapons in Ukraine, it is
right for Russia to deny their presence in the current international situation' — recalling
the Orwellian concept of doublethink, the ability to believe simultaneously in two
contradictory notions). Increasingly, Russians associate Ukrainians with negative
qualities such as hypocrisy, secretiveness, envy, avarice, arrogance and violence,
reflecting negative media coverage.

In other ex-Soviet countries — Russian media are highly influential

Russian media are also highly effective outside the country. In the Baltics, Russian TV —
either broadcast directly from Russia or re-broadcast by Latvian-based PBK, which
reaches some 4 million viewers — targets Russian speakers and ethnic Russians in
particular (in Estonia and Latvia, around two thirds and one quarter respectively of the
total population). PBK is the second most widely watched channel in Latvia, and its
influence is reflected in consistently stronger backing for the Kremlin among ethnic
Russians than in the general population —in a 2014 survey, over twice as many ethnic-
minority Latvians expressed support for Russia as for Ukraine, with similar results from a
2008 Estonian survey on Russian intervention in Georgia. Lithuania, Moldova and
Ukraine itself have blocked Russian TV channels, to prevent them from exerting similar
influence on their minorities.

In the rest of the world — public opinions on Russia remain divided

Beyond Russian-speaking minorities, RT in particular has garnered a huge global
audience — it is estimated to have over 2 million viewers in the UK, 3 million in US urban
areas, while in South Africa it is by far the largest European news channel. RT's YouTube
channel has 1.5 million subscribers, far ahead of rivals CNN (800 000), Al Jazeera English
(700 000) and BBC News (440 000).

It is true that RT has failed to prevent a general deterioration in Russia's image abroad,
with record high disapproval rates of its government according to a global survey by US
pollsters Gallup. On the other hand, public opinion is more favourable to Russia in
countries to which it has historical and cultural ties, such as Serbia, and within the EU,
Greece and Bulgaria. 'Some polls have found support for Russia to be surprisingly high
in the UK, with various polls suggesting both that favourable and unfavourable opinions
are closely matched, and that Russia is more popular than the EU.

Who influences Euronews?

At the same time, there are growing concerns about the independence — or alleged lack
thereof — of Euronews. The pan-European TV news channel, which also broadcasts in
Russian and Ukrainian, currently receives around 36% of its funding from the EU.
However, in April 2015 the European Commission opened talks with Euronews about its

Members' Research Service Page 4 of 7


http://rt.com/politics/169352-russian-extremism-financing-ban/
http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet
http://www.levada.ru/05-05-2015/ukrainskii-krizis
http://www.levada.ru/03-09-2014/khoroshii-russkii-i-plokhoi-ukrainets
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/money_from_russia
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.themoscowtimes.com/news/article/baltic-states-compete-with-russia-in-tv-battle-for-hearts-and-minds/515917.html
http://www.ape.md/download.php?file=cHVibGljL3B1YmxpY2F0aW9ucy84ODkxNTZfbWRfcmVzZWFyY2hfMjAwOS5wZGY%3D
http://www.themoscowtimes.com/business/article/lithuania-may-block-two-more-russian-tv-channels-for-biased-coverage/514084.html
http://www.reuters.com/article/2014/08/19/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819
http://www.barb.co.uk/trendspotting/data/quarterly-channel-reach?_s=4
http://rt.com/about-us/press-releases/rt-audience-double-us/
https://www.youtube.com/user/RussiaToday?gl=BE
https://www.youtube.com/user/RussiaToday?gl=BE
http://www.gallup.com/opinion/gallup/182801/rating-world-leaders-china-russia-germany.aspx
http://www.euractiv.com/sections/global-europe/poll-serbias-complex-attitude-towards-eu-311141
http://www.gallup.com/poll/181460/greeks-approve-russia-leadership.aspx?utm_source=RUSSIA&utm_medium=topic&utm_campaign=tiles
http://www.ecfr.eu/article/public_opinion_poll311520
http://www.pewglobal.org/2013/09/03/global-opinion-of-russia-mixed/
http://lordashcroftpolls.com/wp-content/uploads/2014/03/LORD-ASHCROFT-EUROPE-ON-TRIAL.pdf
http://www.politico.eu/article/commission-to-review-future-of-euronews-network/

Russia's manipulation of information on Ukraine

EPRS

and the EU's response

future, following a March announcement that the Ukrainian Inter Media Group — owned

by Ukrainian oligarch Dmytro Firtash — had taken over its Ukrainian service. Just days
after the deal was announced, Kyiv decided to revoke Euronews' broadcasting licence.

Part ownership of Euronews by Firtash — known for supporting former Ukrainian
President Viktor Yanukovych and his business ties with Russia — could enable him to
influence Euronews' reporting to Ukraine and the rest of Europe. Just weeks before the
deal, Euronews published a very favourable interview with Firtash. The significant
absence of critical questions gave Firtash an opportunity to present his political views,
which critics claim sounded 'as if they had been approved by Russian President Vladimir
Putin'.!

Countering Russian disinformation

Russian disinformation is nothing new — for example, its media carried stories on
alleged genocide in South Ossetia during the 2008 conflict with Georgia. However,
escalating disinformation on Ukraine has prompted numerous calls for an effective
response.

Investing in Russian language quality media

Russian-language media broadcast from Western countries do not enjoy the same
popularity in Russia as RT does in the West; for example, only 5% of Russians watch the
news on Euronews; fewer than 2% tune into Western radio stations such as Radio
Liberty, Deutsche Welle and BBC World Service. The latter's Russian service stopped
broadcasting in 2011 and since then has only been available online; its former director
Peter Horrocks has warned of it being 'financially outmanoeuvred', calling for extra
World Service funding to counter the wave of pro-Kremlin information.

Apart from additional funding for existing outlets, several EU countries have suggested
developing a jointly operated Russian-language TV station. For example, Latvia (the EU
Member State with the largest ethnic Russian minority), in cooperation with several
other EU members, including the UK, Estonia, Lithuania, Sweden and Denmark has
proposed cooperating on the launch of an independent Russian-language quality TV
channel. In contrast to existing news-only channels such as Euronews, this could also
broadcast high-quality entertainment, thus enabling it to compete more effectively with
popular Russian channels such as PBK.

Similarly, a May 2015 joint statement by the Foreign Ministers of Denmark, Estonia,
Finland, Iceland, Latvia, Lithuania, Norway and Sweden expressed support for initiatives
targeting Russian-speakers with ‘alternative sources of information’, to ensure a
'pluralistic media landscape, where all people have easy access to independent
information'. Ministers agreed to look into a 'mechanism to counter disinformation' and
expressed their support for the efforts undertaken by the European Endowment for
Democracy (see below) with respect to supporting Russian-language media in the
Eastern Partnership States and beyond.

In the meantime, until such initiatives are developed, several Member States have
already acted on alleged abuse of Western media freedom by Russian broadcasters.
Citing disinformation and incitation of hatred, Lithuania has blocked Russian-language
channels such as PBK and NTV Mir, while UK media regulator Ofcom is investigating
complaints of bias on RT.

Members' Research Service Page 5 of 7


http://tass.ru/en/world/783857
http://inter.ua/en/news/2015/03/13/5810
http://www.euractiv.com/sections/global-europe/ukraine-bans-euronews-313112
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/77af8ed2-aab0-11e3-9fd6-00144feab7de.html
http://www.euronews.com/2015/02/27/no-reform-no-reconstruction-oligarch-firtashs-grim-view-of-post-yanukovich/
http://www.euractiv.com/sections/global-europe/ukraine-bans-euronews-313112
http://sputniknews.com/world/20090807/155752027.html
http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet
http://www.bbc.com/news/world-europe-12820788
http://www.theguardian.com/media/2014/dec/21/bbc-world-service-information-war-russia-today
http://www.euractiv.com/sections/global-europe/latvia-proposes-alternative-russian-tv-propaganda-311109
http://um.dk/en/news/newsdisplaypage/?newsid=4b527908-4e71-4c0d-af55-2c7b2dbf8c2b
http://www.reuters.com/article/2014/03/21/us-ukraine-crisis-lithuania-idUSBREA2K1HP20140321
http://www.theguardian.com/media/2015/mar/02/russia-today-anti-western-ukraine-crosstalk-kremlin

Russia's manipulation of information on Ukraine

EPRS and the EU's response
Social media initiatives
In an effort to counter Russia on the social media, the United States has launched a
UnitedForUkraine campaign on Facebook and Twitter (hijacked at one point by Russian
'trolls'); US-funded Radio Free Europe/Radio Liberty is recruiting social media specialists
to produce Russian-language content, and the British army is setting up a special force
of 'Facebook warriors'.

The EU's response

EU leaders at the European Council meeting on 19-20 March asked High Representative,
Federica Mogherini to draw up an action plan on strategic communication before the
June European Council, in order to counter Russian 'ongoing disinformation campaigns'.
The initial findings were presented prior to the May 2015 Riga Summit by the European
Endowment for Democracy (EED), with the following recommendations:

e a pan-regional news hub to exchange news material among leading Russian
language media;

e aregional content production centre and a content factory;

e a media excellence centre for the coordination of audience research and training,
focusing on market research and business planning — skills that are often lacking in
the region;

e a multi-donor basket fund, which would provide long-term demand-driven support
to Russian language media initiatives and their partnerships;

e a coordination mechanism for these four initiatives to avoid duplication of initiatives
and to fill existing gaps.

At the presentation of the EED's initial findings in Riga, Peter Pomerantsev — one of the
authors of the report and an expert on Russian media — emphasised that 'people often
don't trust any media, be they Russian, Western or their own. We need to rebuild trust
in high quality journalism'.

The final version of the EED report — including recommendations about concrete
initiatives and concepts — will be presented to the EED Board of Governors and other
donors in late June 2015.

EP resolutions:

on the situation in Ukraine (15 January 2015): the EP accused Russia of 'waging an undeclared
hybrid war against Ukraine, including information war', 'calls on the Commission and the
Commissioner for European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations to prepare
and present to Parliament within two months a communication strategy to counter the Russian
propaganda campaign directed towards the EU, its eastern neighbours and Russia itself, and to
develop instruments that would allow the EU and its Member States to address the propaganda
campaign at European and national level'.

on Ukraine (17 July 2014): the EP emphasised 'the importance of ... avoiding propaganda, hate
speech and rhetoric including from Russia which may further aggravate the conflict’;

on the murder of the Russian opposition leader Boris Nemtsov and the state of democracy in
Russia (12 March 2015): 'is alarmed by the atmosphere of hatred directed against ...
neighbouring nations, which has been growing in Russia in recent years, instigated by state
propaganda and official media'; 'calls on the authorities of the Russian Federation to stop the
shameful propaganda and information war against its neighbours, the Western world and its
own people'.

Members' Research Service Page 6 of 7


http://www.rferl.org/content/ukraine-us-russia-twitter-trolling/25362157.html
http://izvestia.ru/news/585366
http://www.theguardian.com/uk-news/2015/jan/31/british-army-facebook-warriors-77th-brigade
http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/03/conclusions-russia-ukraine-european-council-march-2015/
https://www.democracyendowment.eu/news/eeds-recommendations-how-to-challenge-kremlin-dominance-in-russian-language-media-space/
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2015-0011%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2014-0009%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2015-0074%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2015-0074%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN

Russia's manipulation of information on Ukraine

EPRS and the EU's response

Endnotes

! While the signing of the agreement was reportedly long opposed by Euronews' French shareholders (23.9% stake),
the deal was eventually approved after 53% of the channel's shares were acquired for €35 million by Egyptian
billionaire Naguib Sawiris in early March 2015.

Disclaimer and Copyright

The content of this document is the sole responsibility of the author and any opinions expressed therein
do not necessarily represent the official position of the European Parliament. It is addressed to the
Members and staff of the EP for their parliamentary work. Reproduction and translation for non-
commercial purposes are authorised, provided the source is acknowledged and the European Parliament is
given prior notice and sent a copy.

© European Union, 2015.

Photo credits: © joebakal / Fotolia.
eprs@ep.europa.eu
http://www.eprs.ep.parl.union.eu (intranet)

http://www.europarl.europa.eu/thinktank (internet)
http://epthinktank.eu (blog)

Members' Research Service Page 7 of 7


http://ukrainianweek.com/Politics/134955
mailto:eprs@ep.europa.eu
http://www.eprs.ep.parl.union.eu/
http://www.europarl.europa.eu/thinktank
http://epthinktank.eu/

	Information is key to the Ukraine crisis
	A sophisticated domestic media campaign
	Russia's instruments of international soft power
	RT
	Other pro-Kremlin international media and organisations

	How effective is Russian information policy?
	In Russia – widespread acceptance of the official narrative on Ukraine
	In other ex-Soviet countries – Russian media are highly influential
	In the rest of the world – public opinions on Russia remain divided

	Who influences Euronews?
	Countering Russian disinformation
	Investing in Russian language quality media
	Social media initiatives
	The EU's response

	Disclaimer and Copyright

