Briefing

November 2015 European Parliament

Russia's disinformation on Ukraine
and the EU's response

SUMMARY

Manipulation of information is central to the Ukraine crisis, with some observers even
referring to an 'information war'. Coverage in Russia's largely state-controlled
domestic media bears the hallmarks of a sophisticated disinformation campaign.
Internationally, multilingual news channel RT is Russia's main media tool, projecting
the Kremlin's narrative to a global audience.

In Russia itself, the vast majority of people subscribe uncritically to the version of
events presented in the country's media. The Russian media are also highly effective in
neighbouring countries with large ethnic Russian populations such as the Baltic States.
However, the global impact is more mitigated; while RT has garnered a huge
international audience, Russia's image has deteriorated substantially in many countries
since the start of the Ukraine crisis.

Proposals to counter Russian disinformation include increased funding for existing
Western media broadcasting in Russian, such as the BBC World Service, and the
creation of new ones, such as a jointly operated Russian-language TV channel offering
not only news but also entertainment in order to compete with pro-Kremlin media.

For its part, the EU has set up a strategic communication task force to develop a
response; one of the first initiatives of the new team is a weekly review exposing
Russian disinformation.

This briefing updates an earlier edition of May 2015.

In this briefing:
e Information is key to the Ukraine crisis
e A sophisticated domestic media campaign

e Russia's instruments of international soft
power

o How effective is Russian information policy?
e Countering Russian disinformation

90°
:E KEEPS YOUR MIND SPOTLESS

% -
i ®

EPRS | European Parliamentary Research Service

Authors: Naja Bentzen and Martin Russell

Members' Research Service

PE571.339 E N



http://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document.html?reference=EPRS_BRI(2015)559471

EPRS Russia's disinformation on Ukraine and the EU's response

Information is key to the Ukraine crisis

Information has become central to the Ukraine crisis. The Kremlin is using Russian
media to shore up domestic support. Outside the country, the RT television channel
aims to divide international public opinion and undermine hitherto largely united
opposition to Russian involvement in eastern Ukraine.

The centrality of the media has been highlighted by images of pro-Russian soldiers
capturing TV towers in eastern Ukraine, cutting off Ukrainian broadcasts and replacing
them with Russian TV channels. It has also been confirmed by Defence Minister, Sergei
Shoigu, describing the media as 'weapons', and Dmitry Kiselev — head of Rossiya
Segodnya news agency and the Kremlin's 'chief propagandist' — asserting that
information wars have become 'the main type of warfare'.

A sophisticated domestic media campaign

According to English-language daily the Moscow Times, the Russian presidential
administration holds regular political briefings for media bosses, who also have 'yellow
telephones' with direct hotlines to the Kremlin. Certainly coverage of the Ukraine crisis
in Russian domestic media bears the hallmarks of a coordinated propaganda campaign.
Reporting is relentlessly one-sided, always highlighting the death and destruction
inflicted by Ukrainian attacks, never the other way round. Worse, there is strong
evidence that many of the stories featured on Russian media are fabricated — not only
the infamous story of the crucified three-year-old (the newsreader who presented the
story subsequently defended it, arguing that while the facts had not been proven, it was
an accurate reflection of 'hellish' conditions in Slavyansk) — but also of numerous other
children killed by Ukrainian shelling. One actress is alleged to have posed for Russian TV
in a variety of roles, including those of a Ukrainian housewife denouncing the 'fascist'
government of her country, and of a soldier's mother. Many similar stories have been
documented by Ukrainian site, StopFake. This lack of concern for the facts is
unsurprising given Dmitry Kiselev's announcement that the era of objective journalism
is over.

Thus, in Russian media, Euromaidan protestors are 'neo-Nazi Banderites' cold-bloodedly
massacring unarmed opponents in the 'Odessa Katyn'; their government is an anti-
semitic 'junta’, perpetrating pogroms on Russians and Jews. The emotive language
charged with historical allusions — to Ukrainian nationalist Stepan Bandera, who fought
alongside the Nazis, and to the Katyn massacre — has been particularly resonant around
the 70th anniversary of Soviet victory in World War Il.

These characteristics were already typical in Soviet propaganda, but the new Russian
media have gone a step further by sugar-coating the political message with Western-
style entertainment. Some foreign news stories may be fabricated, but the media are
careful to avoid losing credibility by contradicting viewers' everyday experiences — there
has been little attempt to downplay the economic recession, for example. The presence
of notionally independent media outlets such as Moscow Echo radio station or lenta.ru
news portal — though in fact often owned by state-controlled companies such as
Gazprom Media or pro-Putin oligarchs — creates an illusion of pluralism, not unlike the
role of the opposition parties in Russia's managed democracy. Even some criticism is
allowed — provided it does not challenge Vladimir Putin's role as the country's saviour
and problem-solver.

Members' Research Service Page 2 of 7


http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304279904579513873878428430
http://www.interfax.com/newsinf.asp?id=581851
http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2013/12/Ukraine
http://www.newrepublic.com/article/118438/dmitry-kiselev-putins-favorite-tv-host-russias-top-propogandist
http://www.themoscowtimes.com/article.php?id=517323
http://www.themoscowtimes.com/news/article/state-run-news-station-accused-of-making-up-child-crucifixion/503397.html
http://slon.ru/fast/russia/pervyy-kanal-opravdalsya-za-syuzhet-o-raspyatom-malchike-1198515.xhtml
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/04/08/russian-media-fabricated-story-about-a-child-getting-killed-by-ukrainian-shelling-the-bbc-says/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2574131/How-Russian-television-used-actress-pretend-five-different-people-opposed-revolution-reported-normal-Ukrainians-backed-Kremlin.html
http://www.stopfake.org/
http://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2014/07/d88-dougherty.pdf
http://www.mid.ru/brp_4.nsf/0/0B0785C76D3B8E1443257E39002818D1
http://russia.tv/video/show/brand_id/3957/episode_id/988979/video_id/1002496/viewtype/picture
http://www.bbc.com/news/world-europe-28706461
http://wayback.archive.org/web/20140512223230/http:/bigstory.ap.org/article/russian-propaganda-war-full-swing-over-ukraine
http://www.politico.com/magazine/story/2015/01/putin-russia-tv-113960.html
http://www.km.ru/economics/2013/09/03/rosstat/719745-v-rossiyu-prishla-retsessiya
http://www.newyorker.com/magazine/2008/09/22/echo-in-the-dark
http://lenta.ru/
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2014/545703/EPRS_ATA(2014)545703_REV1_EN.pdf
http://www.theguardian.com/world/2015/apr/16/putin-the-problem-solver-russian-leaders-annual-tv-phone-in-marathon

EPRS Russia's disinformation on Ukraine and the EU's response

Russia has proved equally adept at mastering the new media — trolls allegedly linked to
pro-Putin youth group Nashi or from the Kremlin's 'troll factory' disrupt political
discussions on online fora and social media, reiterating the official narrative on the
Ukraine crisis and attacking critics.

Russia's instruments of international soft power

RT

The 24-hour news channel RT is Russia's main international media weapon. In order to
draw in a broader audience and avoid being perceived as an instrument of Kremlin
propaganda, the channel has shifted from its former emphasis on Russia-related stories
to international news (and accordingly renamed itself in 2009; previously it had been
Russia Today). RT brands itself as a platform for provocative and original perspectives
(its slogan: 'Question More'), raising sometimes legitimate concerns — for example over
fracking, austerity policies, the EU's democratic deficit, NSA surveillance — that resonate
with a heterogeneous mix of environmentalists, civil liberties campaigners,
eurosceptics, far-right parties, and various disaffected groups. Its reports feature the
Occupy Wall Street movement, Wikileaks founder Julian Assange, and Scottish
Nationalists — precisely the kind of dissenting voices whose counterparts within Russia
are ignored by the Russian domestic media.

While RT focuses on attacking the US and EU rather than defending Russia, the methods
it uses are very similar to Russian domestic media. Like her domestic counterparts, RT
chief editor Magarita Simonyan admits to having a hotline to the Kremlin, and she
echoes Dmitry Kiselev's disregard for 'objective reality'. Conspiracy theories are a staple
both on RT and domestic media — one Spanish-language RT article (since withdrawn)
speculated that the US may have been to blame for spreading the Ebola virus.

With the Kremlin struggling to balance the federal budget, RT's 2015 budget was cut by
10% (earlier it had been promised a 30% increase); nevertheless, it added German and
French channels to its existing range of English, Spanish, Arabic and Russian, expanding
its potential audience (previously estimated at 600 million) still further.

Other pro-Kremlin international media and organisations

Alongside RT, Sputnik and Russia Beyond The Headlines (RBTH) publish multilingual
news stories; both are state controlled, whereas Russia Insider news portal claims to be
a volunteer initiative launched by expatriates living in Russia and funded by readers.
British daily The Telegraph publishes stories by RBTH, while Foreign Policy magazine
includes sponsored content from RBTH's sister site Russia Direct, enabling these two
Russian platforms to pass off their own pro-Kremlin content under the names of the
host publications. Meanwhile, Russian trolls are as active on Western online media as
they are back home.

Pro-Russian NGOs such as the Institute of Slavic Strategic Studies (Czech Republic) and
the Eurasian Institute (Georgia), some with alleged links to the Kremlin, also advocate
sympathy for the Russian perspective.

How effective is Russian information policy?

In Russia — widespread acceptance of the official narrative on Ukraine

In Russia itself, the most influential media are owned or controlled by the state and its
agencies, or by pro-Putin businessmen. News broadcasts on state-controlled TV Channel
One reach 82% of the population, and for 43% television is their only source of
information on current affairs. Media offering dissenting views such as Dozhd TV,

Members' Research Service Page 3 of 7


http://www.theguardian.com/world/2012/feb/07/hacked-emails-nashi-putin-bloggers
http://www.rferl.org/content/how-to-guide-russian-trolling-trolls/26919999.html
http://kioski.yle.fi/omat/my-year-as-a-pro-russia-troll-magnet
http://asia.rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html
http://rt.com/op-edge/215659-usa-media-propaganda-fracking/
http://rt.com/op-edge/germany-merkel-austerity-politics-201/
http://rt.com/op-edge/158628-presidential-election-eu-conchita-wurst/
http://rt.com/news/257193-snowden-australia-surveillance-metadata/
http://rt.com/news/rt-nomination-emmy-news-276/
http://rt.com/tags/the-julian-assange-show/
http://rt.com/shows/sophieco/216575-uk-salmond-scotland-independence/
http://rt.com/shows/sophieco/216575-uk-salmond-scotland-independence/
http://time.com/rt-putin/
http://time.com/rt-putin/
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.bloombergview.com/articles/2015-01-23/putin-s-propaganda-industry-tightens-its-belt
http://www.bloombergview.com/articles/2015-01-23/putin-s-propaganda-industry-tightens-its-belt
https://www.rt.com/news/232455-rt-french-german-news/
https://www.rt.com/news/232455-rt-french-german-news/
http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/russia-s-international-media-poisons-minds/508653.html
http://sputniknews.com/politics/20150512/1022051994.html
http://rbth.co.uk/
http://russia-insider.com/en/about
http://www.telegraph.co.uk/sponsored/rbth/
http://rbth.com/
http://foreignpolicy.com/
http://www.russia-direct.org/
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/04/pro-russia-trolls-ukraine-guardian-online
http://www.isstras.eu/cs/
http://eng.kavkaz-uzel.ru/articles/27946/
http://eng.kavkaz-uzel.ru/articles/27946/
http://www.levada.ru/old/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet
http://www.levada.ru/old/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet

EPRS Russia's disinformation on Ukraine and the EU's response

Novaya Gazeta newspaper and Moscow Echo radio station have a much smaller
audience, and in any case are increasingly being reined in. Meanwhile, vaguely worded
anti-extremism laws are among a range of legislative tools used with growing frequency
to clamp down on online opposition.

Given the extent of state control and high levels of trust in the media (70% believe that
national TV coverage of events in Ukraine is mostly or fully objective), it is hardly
surprising that most Russians subscribe to the version of events presented by state
media — according to a survey by independent pollsters Levada Centre, 83% blame
Ukraine and Western countries for the Ukraine crisis, while only 20% believe that
Russian soldiers have been sent to fight there (however, there is a certain ambivalence
— in reply to another question in the same survey on Russia's support for Donbass
militia, 38% agreed that 'even if there are Russian soldiers and weapons in Ukraine, it is
right for Russia to deny their presence in the current international situation' — recalling
the Orwellian concept of doublethink, the ability to believe simultaneously in two
contradictory notions). Increasingly, Russians associate Ukrainians with negative
qualities such as hypocrisy, secretiveness, envy, avarice, arrogance and violence,
reflecting negative media coverage.

In other ex-Soviet countries — Russian media are highly influential

Russian media are also highly effective outside the country. In the Baltics, Russian TV —
either broadcast directly from Russia or re-broadcast by Latvian-based PBK, which
reaches some 4 million viewers — targets Russian speakers and ethnic Russians in
particular (in Estonia and Latvia, around two thirds and one quarter respectively of the
total population). PBK is the second most widely watched channel in Latvia, and its
influence is reflected in consistently stronger backing for the Kremlin among ethnic
Russians than in the general population —in a 2014 survey, over twice as many ethnic-
minority Latvians expressed support for Russia as for Ukraine, with similar results from a
2008 Estonian survey on Russian intervention in Georgia. Lithuania, Moldova and
Ukraine itself have blocked Russian TV channels, to prevent them from exerting similar
influence on their minorities.

In the rest of the world — public opinions on Russia remain divided

Beyond Russian-speaking minorities, RT in particular has garnered a huge global
audience — it is estimated to have 2.5 million viewers in the UK (year-on-year, a rise of
60%) and 3 million in US urban areas, while in South Africa it is by far the largest
European news channel. RT's YouTube channel has 1.6 million subscribers, far ahead of
rivals CNN (1 000 000), Al Jazeera English (800 000) and BBC News (600 000).

It is true that RT has failed to prevent a general deterioration in Russia's image abroad.
According to a spring 2015 poll by US-based Pew Research Center in 8 NATO countries,
approval rates of the country and its president were at or close to record low levels —
ranging (for Putin) from just 6% in Spain to 9% in Poland, 21% in the US and 23% in
Germany. On the other hand, public opinion is more favourable to Russia in countries to
which it has historical and cultural ties, such as Serbia, and, within the EU, Greece and

Bulgaria.

Countering Russian disinformation

The Kremlin's disinformation is nothing new — for example, Russian media carried
stories on alleged genocide in South Ossetia during the 2008 conflict with Georgia.

Members' Research Service Page 4 of 7


http://rt.com/politics/169352-russian-extremism-financing-ban/
http://www.levada.ru/old/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet
http://www.levada.ru/old/05-05-2015/ukrainskii-krizis
http://www.levada.ru/old/03-09-2014/khoroshii-russkii-i-plokhoi-ukrainets
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/money_from_russia
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf
http://www.interpretermag.com/wp-content/uploads/2014/11/The_Menace_of_Unreality_Final.pdf
http://www.themoscowtimes.com/news/article/baltic-states-compete-with-russia-in-tv-battle-for-hearts-and-minds/515917.html
http://www.ape.md/download.php?file=cHVibGljL3B1YmxpY2F0aW9ucy84ODkxNTZfbWRfcmVzZWFyY2hfMjAwOS5wZGY%3D
http://www.themoscowtimes.com/business/article/lithuania-may-block-two-more-russian-tv-channels-for-biased-coverage/514084.html
http://www.reuters.com/article/2014/08/19/us-ukraine-crisis-television-idUSKBN0GJ1QM20140819
http://www.barb.co.uk/trendspotting/data/quarterly-channel-reach?_s=4
http://rt.com/about-us/press-releases/rt-audience-double-us/
https://www.youtube.com/user/RussiaToday?gl=BE
http://www.pewglobal.org/2015/06/10/nato-publics-blame-russia-for-ukrainian-crisis-but-reluctant-to-provide-military-aid/russia-ukraine-report-35/
http://www.euractiv.com/sections/global-europe/poll-serbias-complex-attitude-towards-eu-311141
http://www.gallup.com/poll/181460/greeks-approve-russia-leadership.aspx?utm_source=RUSSIA&utm_medium=topic&utm_campaign=tiles
http://www.ecfr.eu/article/public_opinion_poll311520
http://sputniknews.com/world/20090807/155752027.html

EPRS Russia's disinformation on Ukraine and the EU's response

However, concern about disinformation on Ukraine and beyond — including by Russian
state media — has prompted numerous calls for an effective response.

Investing in Russian language quality media

Russian-language media broadcast from Western countries do not enjoy the same
popularity in Russia as RT does in the West; for example, only 5% of Russians watch the
news on Euronews; fewer than 2% tune into Western radio stations such as Radio
Liberty, Deutsche Welle and BBC World Service. The latter's Russian service stopped
broadcasting in 2011 and since then has only been available online; its former director
Peter Horrocks has warned of it being 'financially outgunned by Russia and the Chinese',
calling for extra World Service funding to counter the wave of pro-Kremlin information.
However, in September 2015, BBC Director-General, Tony Hall acknowledged that the
BBC Russian Service should not have been cut, and presented proposals for the coming
decade, including a satellite TV service for Russian speakers as well as increased digital
presence on YouTube and Rutube (the Russian equivalent) to address 'democratic
deficits'.

Clamping down on disinformation

Meanwhile, several countries have acted on alleged abuse of Western media freedom
by Russian broadcasters. Citing disinformation and incitation of hatred, Lithuania has
blocked Russian-language channels such as PBK and NTV Mir. In September 2015, the
UK media regulator, Ofcom, ruled that RT had breached broadcasting rules on
impartiality four times in three programmes. For example, one episode in RT's
"Truthseeker' series (taken off air in July 2014) accused the BBC of faking pictures of a
chemical attack in Syria; another episode claimed that Ukrainian leaders had repeated
'Hitler's genocidal oath' and that the Ukrainian army had 'systematically massacred'
civilians. A separate documentary, Ukraine's Refugees, also accused Kyiv of involvement
in killing civilians. RT was 'shocked and disappointed in Ofcom's decision', RT's editor-in-
chief, Margarita Simonyan said in a statement following the ruling, adding that 'we are
being criticized because the show used statements made by Ukrainian politicians —
i.e. their own words — because those statements make them look bad'.

Stepping up social media activity

Western media and governments have been intensifying efforts to counter Russia on
social media — not always successfully. DARPA, the US military research agency, invested
USS50 million in a Social Media in Strategic Communication programme, looking at
disinformation among other areas; however, the State Department's UnitedForUkraine
campaign launched in March 2014 never really got off the ground (it currently has just
142 followers) and at one point was hijacked by Russia's Ministry of Foreign Affairs. US-
funded Radio Free Europe/Radio Liberty has been more successful — its Russian-
language Facebook and Twitter pages have attracted 360 000 and 147 000 followers
respectively. Meanwhile, the British army has joined the information war with a 450-
strong brigade of 'Facebook warriors', with tasks including psychological warfare and
engagement through social media.

However, western social media remain at a disadvantage compared to their Russian
counterparts, due to numerous constraints such as US rules prohibiting government
agencies from 'covert action ... intended to influence United States political processes,
public opinion, policies, or media'.

Members' Research Service Page 5 of 7


http://www.levada.ru/old/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet
http://www.bbc.com/news/world-europe-12820788
http://www.theguardian.com/media/2014/dec/21/bbc-world-service-information-war-russia-today
http://www.bbc.co.uk/programmes/p031w244
http://uk.reuters.com/article/2015/09/07/us-media-bbc-russia-northkorea-idUKKCN0R718C20150907
http://www.reuters.com/article/2014/03/21/us-ukraine-crisis-lithuania-idUSBREA2K1HP20140321
http://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/54b38a54-6054-11e5-9846-de406ccb37f2.html
https://rtd.rt.com/films/ukraines-refugees/
https://www.rt.com/about-us/press-releases/ofcom-decisions-rt-disappointment/
http://time.com/4064698/social-media-propaganda/
http://www.theguardian.com/world/2014/jul/08/darpa-social-networks-research-twitter-influence-studies
https://twitter.com/uniteukraine
http://www.rferl.org/content/ukraine-us-russia-twitter-trolling/25362157.html
https://www.facebook.com/radiosvoboda?sk=wall
https://twitter.com/SvobodaRadio
http://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Commons/2015-02-24/225283/
http://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Commons/2015-02-24/225283/
http://www.theguardian.com/uk-news/2015/jan/31/british-army-facebook-warriors-77th-brigade
http://time.com/4064698/social-media-propaganda/
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/50/3093

EPRS Russia's disinformation on Ukraine and the EU's response

The EU's response to Russian disinformation

The March 2015 conclusions of the European Council 'stressed the need to challenge
Russia's ongoing disinformation campaigns', and called for an action plan on strategic
communication. Accordingly, a communications team, the East StratCom Task Force,
was established in April 2015 within the European External Action Service (EEAS), to
draw up and implement the plan in cooperation with the Member States and EU
institutions.

The Action Plan, published on 22 June 2015, aims at 'effective communication and
promotion of EU policies and values towards the Eastern neighbourhood' as well as
'increased public awareness of disinformation activities by external actors, and
improved EU capacity to anticipate and respond to such activities'. According to the
Action Plan, the EU should, where necessary, be prepared to 'anticipate and respond to
disinformation relating to the EU".

EU 'mythbusters' thwart Russian 'disinformation attacks'

The East StratCom Task Force comprises nine Russian-speaking officials and media
professionals, funded not from the EU budget but by Member States directly. These
self-styled 'EU_mythbusters' monitor and analyse Russian-language media, including
from the Eastern Partnership countries (Ukraine, Belarus, Moldova, Georgia, Azerbaijan
and Armenia).

On 4 November 2015, the team launched a new weekly EU 'Disinformation Review',
collecting as many examples of Russian 'disinformation attacks' as possible with the
help of a large network of journalists, NGOs, think-tanks, and experts. The objective of
the Disinformation Review is to show 'the European public the high amount of such
disinformation attacks that target European audience[s] every single day, to expose the
number of countries targeted, and, thus, to explain to the European audience the
breadth of this problem.'

The first Disinformation Reviews debunk a long list of fabricated stories, including media
allegations that nationalists from Ukraine are planning to fight Russia in Syria, reported
by Ukrainian fact-checking website stopfake.org. Other examples of disinformation
exposed by the East StratCom team include: a claim by Russian state-owned TV channel
Russia-24 that ISIl/Da'esh bombed the Russian Metrojet Airbus in Sinai on 31 October in
agreement with the US; a US admission of defeat in Ukraine; an acknowledgement by
Ukraine's secret service that ISIL/Da'esh fighters use Ukraine as a temporary base and
health resort; and an accusation that Doctors Without Borders sell human organs from
Donbas residents.

Russia fights back against EU 'information warfare'

Not surprisingly, Russian media have responded to EU initiatives to counter Russian
disinformation, including the East Stratcom Task Force, by picking up reports on an
alleged split in the EU over the East StratCom Team — including concerns that VP/HR
Mogherini would not be 'fully behind the project' — and spun their own version of the
story under the headline 'The EU's Anti-Russian Propaganda Effort is Falling Apart'.

According to RT, Russia's Foreign Ministry has criticised 'EU drafted information warfare
initiatives to target so-called Russian propaganda’, which it feels are 'clearly aimed at
pushing out Russia's presence in the international media field.'

Members' Research Service Page 6 of 7


http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAAahUKEwjbr-OCx_vIAhWIbRQKHU8fA90&url=http%3A%2F%2Fwww.consilium.europa.eu%2Fen%2Fmeetings%2Feuropean-council%2F2015%2F03%2Feuropean-council-conclusions-march-2015-en_pdf%2F&usg=AFQjCNEV8Sm8KGQduaQ2EYBpaQ6VPL_r5A&sig2=NqSx0rt_4mu_2fx9kelj5w&bvm=bv.106923889,d.ZWU
http://eap-csf.eu/assets/files/Action PLan.pdf
https://twitter.com/euvsdisinfo?lang=en
http://eeas.europa.eu/delegations/ukraine/press_corner/all_news/news/2015/2016_11_04_1_en.htm
http://eeas.europa.eu/euvsdisinfo/docs/disinformation-review-09-11-2015_en.pdf
http://www.stopfake.org/en/fake-ukrainians-to-participate-in-syrian-war/
http://www.vesti.ru/doc.html?id=2684447
http://www.politico.eu/article/eu-russia-propaganda-kremlin-media/
http://sputniknews.com/analysis/20150920/1027275236/eu-propaganda-effort-falling-apart.html
https://www.rt.com/news/310416-content-factory-propaganda-russia/

EPRS Russia's disinformation on Ukraine and the EU's response

EP resolutions:

on the situation in Ukraine (15 January 2015): the EP accuses Russia of 'waging an undeclared
hybrid war against Ukraine, including information war', 'calls on the Commission and the
Commissioner for European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations to prepare
and present to Parliament within two months a communication strategy to counter the Russian
propaganda campaign directed towards the EU, its eastern neighbours and Russia itself, and to
develop instruments that would allow the EU and its Member States to address the propaganda
campaign at European and national level'.

on Ukraine (17 July 2014): the EP emphasises 'the importance of ... avoiding propaganda, hate
speech and rhetoric including from Russia which may further aggravate the conflict’;

on the murder of the Russian opposition leader Boris Nemtsov and the state of democracy in
Russia (12 March 2015): 'is alarmed by the atmosphere of hatred directed against ...
neighbouring nations, which has been growing in Russia in recent years, instigated by state
propaganda and official media’; 'calls on the authorities of the Russian Federation to stop the
shameful propaganda and information war against its neighbours, the Western world and its
own people'.

on EU-Russia relations (10 June 2015): renews its calls for strengthened capabilities to monitor
and analyse 'Russian propaganda' and calls on the Commission to earmark 'adequate funding
for concrete projects aimed at countering Russian propaganda and misinformation within the
EU and abroad'.

on the review of the European Neighbourhood Policy (9 July 2015): urges the EU to increase its
presence in the partner countries using more interactive audiovisual means and social media in
the respective local languages.

Further reading
'Understanding disinformation and propaganda', Bentzen, Naja, EPRS, 2015.

Disclaimer and Copyright

The content of this document is the sole responsibility of the author and any opinions expressed therein
do not necessarily represent the official position of the European Parliament. It is addressed to the
Members and staff of the EP for their parliamentary work. Reproduction and translation for non-
commercial purposes are authorised, provided the source is acknowledged and the European Parliament is
given prior notice and sent a copy.

© European Union, 2015.

Photo credits: © skunkeye / Fotolia.
eprs@ep.europa.eu
http://www.eprs.ep.parl.union.eu (intranet)

http://www.europarl.europa.eu/thinktank (internet)
http://epthinktank.eu (blog)

Members' Research Service Page 7 of 7


http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2015-0011%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2014-0009%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2015-0074%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fTEXT%2bTA%2bP8-TA-2015-0074%2b0%2bDOC%2bXML%2bV0%2f%2fEN&language=EN
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&language=EN&reference=P8-TA-2015-0225
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&language=EN&reference=P8-TA-2015-0272
http://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document.html?reference=EPRS_ATA(2015)571332
mailto:eprs@ep.europa.eu
http://www.eprs.ep.parl.union.eu/
http://www.europarl.europa.eu/thinktank
http://epthinktank.eu/

	Information is key to the Ukraine crisis
	A sophisticated domestic media campaign
	Russia's instruments of international soft power
	RT
	Other pro-Kremlin international media and organisations

	How effective is Russian information policy?
	In Russia – widespread acceptance of the official narrative on Ukraine
	In other ex-Soviet countries – Russian media are highly influential
	In the rest of the world – public opinions on Russia remain divided

	Countering Russian disinformation
	Investing in Russian language quality media
	Clamping down on disinformation
	Stepping up social media activity

	The EU's response to Russian disinformation
	EU 'mythbusters' thwart Russian 'disinformation attacks'
	Russia fights back against EU 'information warfare'

	Further reading
	Disclaimer and Copyright

