Question for written answer E-001831/2017

to the Commission

Rule 130

Tania Gonzalez Pefias (GUE/NGL) and Ana Gomes (S&D)

Subject: Withdrawal from EuroNEWS

A question was tabled recently to the Commission concerning the lack of independence and plurality
at the Spanish radio and television station ‘Radio Television Espafiola’ (RTVE), as this contravenes
the EU’s core democratic values.

For some time now, the Commission has been gradually stepping back from involvement in the
European news programme EuroNEWS, which came into being as a publicly owned counterweight to
the American CNN chain’s international dominance in the news field.

The inclusion of private shareholders compromises the independence of a news medium that, by
broadcasting news from Europe to people all around the world, promotes the European Union’s
fundamental values, contributing significantly thereby to the goal of developing democracy and the rule
of law, and respect for human rights and fundamental freedoms.

1. Does the Commission not believe that as an independent news channel, EuroNEWS contributes
to this goal?

2. Does it not believe that increased private capital and the application of purely commercial criteria,
together with cuts to and/or quite simply the ending services in certain languages (Arabic, Farsi,
Ukrainian), plus planned job cuts, will have a decisive effect on its independence and jeopardise
therefore the attainment of this goal?

3.  Will the Commission maintain on the same terms as at present the annual subsidy it grants
EuroNEWS and, consequently, its commitment to EuroNEWS remaining independent?

1120556.EN PE 601.450



