
1037554.EN PE 540.491 

Question for written answer P-008044/2014 

to the Commission 
Rule 130 

Charles Tannock (ECR) 

Subject: Russian-language edition of Euronews TV 

In addition to President Putin’s military campaign in Ukraine, he has also fought a highly successful 
propaganda war on the home front. President Putin has considerable powers in this regard following a 
reduction in the presence of independent media outlets in Russia, which has mainly left only state 
providers and oligarch-owned, compliant commercial outlets. 

In this climate, it appears that Euronews, of which the Russian government is a shareholder via Russia 
Today’s holding, has also been compliant with government policy by following an overtly pro-Russian 
government line in its coverage of stories about the war in Ukraine. 

1. Has the Commission considered such reports, and if so, what discussions has it had with 
Euronews on the subject? 

2. How can the Commission ensure that no public money provided by the EU to Euronews is used 
for the purpose of supporting the Russian-language edition of Euronews for as long as there is 
state interference, particularly in terms of its coverage concerning the war in Ukraine? 

3. What are the current levels of funding provided by the EU to Euronews, and how much of this 
directly supports its Russian-language edition? 


