
EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

P. NIKIFOROS DIAMANDOUROS 

Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
1, avenue du Président Robert Schuman . F – 67001 STRASBOURG Cedex . B.P. 403

( : +33.(0)388.17. 23.13 – Fax : +33(0)388.17.90.62
Internet : http://www.euro-ombudsman.eu.int - E-mail : euro-ombudsman@europarl.eu.int

Sprawozdanie specjalne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla 
Parlamentu Europejskiego w związku z zaleceniem wstępnym dla

Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych w sprawie skargi 
2485/2004/GG

(sporządzone zgodnie z art. 3 ust. 7 Statutu Europejskiego Rzecznika Praw 
Obywatelskich1)

WSTĘP

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że niniejsza sprawa podnosi kwestię 
zasadniczą, dotyczącą zaufania obywateli do instytucji i organów UE. Obywatele 
powinni móc mieć zaufanie co do dokładności i kompletności dochodzeń
prowadzonego przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Jeśli instytucja lub organ 
dostarczyły Rzecznikowi Praw Obywatelskich niedokładne lub wprowadzające w błąd 
informacje, powinny być przygotowane na publiczne przyznanie się do tego faktu, tak 
aby wyjaśnić sprawę. W niniejszej sprawie Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć 
Finansowych (OLAF) odrzucił zalecenie wstępne Rzecznika Praw Obywatelskich, 
według którego powinien przyznać, że złożył niepoprawne i wprowadzające w błąd 
oświadczenia w swych sprawozdaniach do Rzecznika Praw Obywatelskich. Rzecznik 
Praw Obywatelskich uważa tym samym, że sprawę należy wnieść przed Parlament 
Europejski.

SKARGA

Informacje ogólne 

Do 2004 r. skarżący, niemiecki dziennikarz, był brukselskim korespondentem 
niemieckiego tygodnika Stern. W dwóch artykułach opublikowanych w dniach 28 

  
1 Decyzja Parlamentu Europejskiego nr 94/262 z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych 

warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich, Dz. U. 1994 L 113, 
str. 15.



2

lutego i 7 marca 2002 r. omówiono kilka oskarżeń dotyczących rzekomych 
nieprawidłowości, które zawarto w sprawozdaniu złożonym przez urzędnika UE, 
Paula van Buitenena, oraz dochodzenie prowadzone przez Europejski Urząd ds. 
Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w związku z tymi oskarżeniami. Artykuły 
opierały się na sprawozdaniu pana van Buitenena i poufnych dokumentach OLAF-u, 
które uzyskał Stern. Według skarżącego żadna inna gazeta nie zdobyła kopii tych 
dokumentów w tym czasie.

W dniu 27 marca 2002 r. OLAF opublikował informację prasową, w której 
wskazał, że „pewien” dziennikarz uzyskał kilka dokumentów dotyczących 
dochodzenia w kwestiach podniesionych przez pana van Buitenena, a także, że OLAF
podjął w związku z tym decyzję na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1073/19992 o 
wszczęciu wewnętrznego dochodzenia w sprawie podejrzewanego ujawnienia danych 
poufnych. Według informacji prasowej dochodzenie wewnętrzne objęłoby również 
zarzut, że przedmiotowe dokumenty uzyskano „poprzez przekazanie kwoty pieniężnej 
urzędnikowi”.3 W wydaniu z dnia 4 kwietnia 2002 r. pismo European Voice
przytoczyło wypowiedź rzecznika OLAF-u, który według gazety powiedział, że 
OLAF „otrzymał dowody prima facie na to, że mogło dojść do przekazania płatności”.

Skarżący i jego gazeta uznali, że choć w informacji prasowej OLAF-u nie 
wymieniono żadnego nazwiska, oskarżenie o przekupstwo zawarte w informacji 
musiało być zrozumiane jako skierowane przeciw nim. Według skarżącego oskarżenie 
to było bezpodstawne. Skarżący uznał, że stanowisko OLAF-u było oparte wyłącznie 
na pogłoskach.

W tym kontekście skarżący odwołał się do wewnętrznej wiadomości
elektronicznej przesłanej w ramach OLAF-u przez pana B. (rzecznik OLAF-u) w dniu 
11 kwietnia 2002 r. We wspomnianej wiadomości elektronicznej pan B. wskazał, że 
jedynymi pewnymi faktami było to, że doszło do wycieku poufnego dokumentu 
OLAF-u oraz że krążyły pogłoski, według których za dokument ten zapłacono, nawet 
ze wskazaniem ceny: “qu’il y avait des ‘rumeurs‘ qui circulaient autour de l’OLAF et 
autour de la Commission européenne selon lesquelles ces documents auraient même 
été ‘payés’ (avec même l’indication d’un montant…)”.

W piśmie z dnia 29 lipca 2002 r. skarżący zwrócił się do OLAF-u z wnioskiem o 
wycofanie informacji prasowej z 27 marca 2002 r. lub poinformowanie społeczeństwa, 
że brak jest podstaw, aby podejrzewać jego i gazetę. Dodatkowo skarżący wskazał, że 
z odpowiedzi udzielonej przez Komisję na pisemne pytanie posła Parlamentu 

  
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/1999 z dnia 25 maja 1999 roku 

dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych 
(OLAF), Dz.U. 1999 nr L 136 str. 1.

3 Takie było brzmienie niemieckiej wersji informacji prasowej. Tekst angielski owej informacji 
prasowej, dostępny na stronie internetowej OLAF-u, zawiera nieco inne sformułowanie: „According 
to information received by the Office, a journalist has received a number of documents relating to the 
so-called ’Van Buitenen affair’. It is not excluded that payment may have been made to somebody 
within OLAF (or possibly another EU institution) for these documents” [„Według informacji 
otrzymanych przez Urząd, dziennikarz otrzymał szereg dokumentów dotyczących tzw. „sprawy van 
Buitenena”. Nie wyklucza się, że na rzecz kogoś z OLAF-u (lub ewentualnie innej instytucji UE) 
mogła zostać dokonana płatność za owe dokumenty”].



3

Europejskiego wynikało, że OLAF monitorował lub pozwolił na monitorowanie 
wiadomości elektronicznych i rozmów telefonicznych swojego personelu, aby odkryć 
możliwe źródła, z których skorzystała gazeta. Zwrócił się więc do OLAF-u o 
potwierdzenie, że OLAF nigdy nie monitorował jego rozmów telefonicznych lub 
wiadomości elektronicznych wymienianych z personelem OLAF-u. Na koniec 
skarżący zapytał, jakie dane osobowe dotyczące skarżącego uzyskał OLAF w wyniku 
monitorowania, jeśli takie monitorowanie miało miejsce.

W odpowiedzi z dnia 22 sierpnia 2002 r. OLAF podkreślił, że w swej informacji 
prasowej nie wspomniał ani skarżącego, ani jego gazety, a także że w chwili
sporządzania pisma nie przewidywano żadnej innej informacji prasowej w tej kwestii. 
Zaznaczył również, że OLAF zawsze pilnuje, aby jego metody dochodzenia były 
zgodne z prawem i dodał, że

„Urząd nasz nie dysponuje żadnymi danymi osobowymi dotyczącymi Pana 
osoby z wyjątkiem adresu służbowego, numeru telefonu itp.”

Skarga 1840/2002/GG

W dniu 22 października 2002 r. skarżący zwrócił się do Rzecznika Praw 
Obywatelskich (skarga 1840/2002/GG). W swej skardze zasadniczo postawił 
następujące zarzuty:

(1) OLAF postąpił niewłaściwie, podając do wiadomości publicznej w swej 
informacji prasowej z dnia 27 marca 2002 r. i w komentarzu do czasopisma 
European Voice oskarżenia o przekupstwo, których nie można było zrozumieć 
inaczej niż jako skierowanych przeciwko skarżącemu i jego gazecie.

(2) OLAF nie dostarczył odpowiedzi na wszystkie pytania przedłożone w piśmie
skarżącego z dnia 29 lipca 2002 r.

Skarżący stwierdził, że OLAF powinien wycofać oskarżenia o przekupstwo, 
najlepiej w ten sam sposób, w jaki zostały wniesione, tzn. w postaci informacji 
prasowej oraz odrębnego komunikatu skierowanego do European Voice. Uznał też 
dalej, że OLAF powinien przedstawić pełną odpowiedź na pytania zawarte w piśmie z 
dnia 29 lipca 2002 r.

Opinia OLAF-u

W swej opinii przesłanej dnia 10 grudnia 2002 r. OLAF odrzucił oskarżenia 
skarżącego, przedstawiając między innymi następujące uwagi:

„OLAF nigdy nie spekulował, którzy dziennikarze lub które organizacje 
medialne mogły zapłacić urzędnikom OLAF-u lub innych instytucji unijnych za 
poufne dokumenty. OLAF zauważa, że [skarżący] nie dostarczył żadnych 
dowodów na poparcie roszczenia, że w mediach on jeden tylko posiadał 
przedmiotowe dokumenty w chwili wszczęcia dochodzenia przez OLAF. Wręcz 
przeciwnie, istnieją dowody, że inne środki  masowego przekazu uzyskały te 
same dowody. OLAF odrzuca zarzut [skarżącego] mówiący o tym, że sugestie, 
według których być może dokonano płatności, należy rozumieć jako skierowane 



4

wobec skarżącego i jego pracodawców. Zgodnie z wiedzą OLAF-u jedyna 
spekulacja prasowa tego rodzaju została sprowokowana własnym oświadczeniem 
czasopisma Stern w tym zakresie”.

W odniesieniu do pisma z dnia 29 lipca 2002 r. OLAF przyjął stanowisko, że nie 
jest upoważniony do omawiania metod dochodzeniowych stosowanych w trwającym 
śledztwie, a w szczególności możliwego wykorzystania technik inwigilacyjnych 
związanych z komunikacją za pomocą poczty elektronicznej i przez telefon. Stwierdził 
także:

„Jak przyznaje [skarżący], OLAF udzielił odpowiedzi na jego pytania dotyczące 
przechowywania danych osobowych dotyczących jego osoby”.

Odpowiedź OLAF-u na wniosek o dalsze informacje 

Po otrzymaniu i zbadaniu uwag skarżącego Rzecznik Praw Obywatelskich 
zwrócił się do OLAF-u z prośbą o (1) wyjaśnienie, zwłaszcza w świetle dowodów 
przedłożonych przez skarżącego w jego uwagach, dlaczego uznał, że odniesienie do 
„pewnego” dziennikarza w informacji prasowej z 27 marca 2002 r. dotyczyło lub 
mogło dotyczyć innych osób oraz (2) skomentowanie argumentu skarżącego, że 
stanowisko OLAF-u było oparte wyłącznie na pogłoskach.

W swej odpowiedzi z dnia 24 marca 2003 OLAF przedstawił następujące 
wyjaśnienia:

„Powodem, dla którego odniesienie do „pewnego” dziennikarza jest neutralne i 
nie implikuje żadnej konkretnej osoby jest to, że w rzeczywistości inni 
dziennikarze opublikowali artykuły przed ukazaniem się informacji prasowej 
OLAF-u z 27 marca 2002 r. na podstawie tego samego dokumentu 
wewnętrznego, do którego odniósł się skarżący w swym artykule z 28 lutego 
2002 r. Na przykład 3 marca 2002 r. Le Monde opublikował artykuł 
zatytułowany „Otwarto cztery dochodzenia dotyczące nieprawidłowości w 
Komisji w Brukseli”, który odnosił się do dokumentów wewnętrznych OLAF-u
(w tym przedmiotowego dokumentu). Artykuł informował o dochodzeniu 
dotyczącym trzech byłych urzędników UCLAF/OLAF. W dniu 22 marca 2002 
r. agencja prasowa Belga opublikowała informacje o dochodzeniach 
prowadzonych przez OLAF w sprawie polityki budowlanej Komisji, odnosząc 
się do wewnętrznych dokumentów OLAF-u (w tym przedmiotowego 
dokumentu). W dniu 26 marca 2002 r. ta sama agencja prasowa Belga doniosła, 
że przewodnicząca Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego 
(COCOBU), pani Diemut Theato, skarżyła się, że nie można „tolerować, by 
przedstawiciele prasy dysponowali poufnym sprawozdaniem OLAF-u w 
sprawie ostatnich rewelacji Paula Van Buitenena, i nie tolerujemy tego” 
(podkreślenie dodane). Zatem na podstawie wyłącznie tych publikacji 
odniesienie do „pewnego” dziennikarza mogło oznaczać skarżącego, 
dziennikarza, który napisał owe artykuły, lub innych dziennikarzy, o których 
mówiła pani Theato. Rzeczywiście odniesienie mogło być skierowane do 
jakiegokolwiek innego dziennikarza, ponieważ OLAF nie stwierdził, że 



5

dochodzenie było powiązane z jakimkolwiek konkretnym materiałem, który już 
opublikowano”.

OLAF złożył również następujące oświadczenie:

„Wiadomość elektroniczna pana [B.] z dnia 11 kwietnia 2002 r. do personelu 
OLAF-u przedstawia dwa fakty:

*Dziennikarze byli w posiadaniu informacji wewnętrznych z OLAF-u, których 
nie uzyskali kanałami oficjalnymi oraz

*W OLAF-ie i ogólnie w Komisji krążyły „pogłoski”, że owe dokumenty mogły 
zostać uzyskane za opłatą (nawet ze wskazaniem jej kwoty).

(...) W odniesieniu do drugiego [z wyżej wymienionych faktów] OLAF
otrzymał informację z wiarygodnych źródeł, w tym od posłów Parlamentu 
Europejskiego, że być może za owe dokumenty zapłacono. Nie wniesiono 
zarzutów o dokonanie płatności wobec żadnego konkretnego dziennikarza lub 
innej osoby. Na podstawie tych faktów OLAF wszczął wewnętrzne dochodzenie 
w celu ustalenia, czy informacje te mogłyby zostać poparte dowodami”.

Decyzja Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie skargi 1840/2002/GG

Na podstawie dowodów znajdujących się w jego posiadaniu Rzecznik Praw 
Obywatelskich doszedł do wniosku, że wspomniana informacja prasowa musiała 
zostać zrozumiana jako odnosząca się do skarżącego i że OLAF nie przedstawił 
żadnych dowodów na poparcie oskarżenia, jakie wniósł w owej informacji. Rzecznik 
Praw Obywatelskich skierował więc do OLAF-u zalecenie wstępne, zgodnie z którym 
OLAF powinien rozważyć wycofanie oskarżenia o przekupstwo, które opublikowano i 
które z dużym prawdopodobieństwem mogło zostać zrozumiane jako skierowane do 
skarżącego.

W szczegółowej opinii OLAF poinformował Rzecznika Praw Obywatelskich, że 
przyjął zalecenie wstępne i opublikował nową informację prasową w dniu 30 września 
2003 r. Jednak owa informacja prasowa zawierała następujące sformułowanie: 
„Dochodzenie prowadzone przez OLAF nie zostało jeszcze zakończone, jednak 
dotychczas nie znaleziono dowodów na to, że taka płatność miała miejsce”.

Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że OLAF tym samym nienależycie 
zrealizował zalecenie wstępne. W zamykającej sprawę decyzji z dnia 20 listopada 
2003 r. zawarł następujące krytyczne uwagi: „Składając oskarżenia o przekupstwo bez 
dostatecznych przesłanek, które mogłyby zostać sprawdzone na forum publicznym, 
OLAF wykroczył w swych działaniach poza środki właściwe do osiągnięcia celu. 
Stanowi to przypadek niewłaściwego administrowania”.

Dalszy rozwój wypadków

W dniu 19 marca 2004 r. belgijska prokuratura przeprowadziła przeszukanie w 
biurze skarżącego oraz w jego domu w Brukseli, zatrzymując znaczną liczbę 



6

dokumentów. Okazało się później, że owe środki dochodzeniowe oparto na informacji, 
którą OLAF skierował do władz belgijskich i niemieckich w dniu 11 lutego 2004 r.4

Niniejsza skarga

W niniejszej skardze do Rzecznika Praw Obywatelskich skarżący zauważył, że 
uzyskał kopie dossier dostarczonego władzom belgijskim i niemieckim przez OLAF w 
dniu 11 lutego 2004 r.

Według skarżącego z odpowiednich dokumentów wynikało, że dochodzenie 
wszczęte przez OLAF w 2002 r. było oparte na zarzutach wniesionych przez 
dziennikarza, pana G., w marcu 2002 r. Skarżący uznał więc, że oświadczenie złożone 
przez OLAF do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 1840/2002/GG, według 
którego „nie wniesiono zarzutów o dokonanie płatności wobec żadnego konkretnego 
dziennikarza lub innej osoby”, było ewidentnie oświadczeniem nieprawdziwym i że 
poprzez złożenie takiego oświadczenia OLAF próbował wprowadzić w błąd 
Rzecznika Praw Obywatelskich. Skarżący stwierdził dalej, że nie ulega wątpliwości, iż 
OLAF był w posiadaniu (niepoprawnych) danych osobowych dotyczących jego osoby 
już w marcu 2002 r. Skarżący uznał, że oświadczenie OLAF-u stwierdzające coś 
przeciwnego w piśmie z 22 sierpnia 2002 r., do którego OLAF odniósł się w swej 
opinii w sprawie skargi 1840/2002/GG, było tym samym błędne. Zauważył także, że 
w pismach złożonych do władz belgijskich i niemieckich w dniu 11 lutego 2004 
OLAF argumentował, że skarżący był jedynym dziennikarzem znajdującym się w 
posiadaniu poufnego dokumentu OLAF-u. Skarżący stwierdził, że OLAF tym samym 
bronił stanowiska, któremu stanowczo zaprzeczał w swej opinii dotyczącej skargi 
1840/2002/GG, oraz że oświadczenia złożone przez OLAF w tej sprawie były z tego 
względu wprowadzające w błąd. W odniesieniu do stwierdzenia OLAF-u, zawartego 
w jego piśmie do Rzecznika Prawa Obywatelskich przesłanym 24 marca 2003 r., w 
którym OLAF utrzymywał, że „otrzymał informację z wiarygodnych źródeł, w tym od 
posłów Parlamentu Europejskiego, że być może za owe dokumenty zapłacono”, 
skarżący powołał się na oświadczenie złożone przez pana B.5, pracownika OLAF-u, 
przed Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego w dniu 7 kwietnia 
2004 r. Zgodnie z tym oświadczeniem pan B. „nie miał pojęcia”, skąd wziął się zarzut, 
jakoby informacje otrzymano od posłów Parlamentu Europejskiego; pan B. 
wspomniał, że mogła to być „pogłoska”. Zdaniem skarżącego założenia pana B nie 
wydawały się nieuzasadnione i tym samym OLAF wprowadził Rzecznika Praw 
Obywatelskich w błąd, powołując się na owe pogłoski jak na fakty.

Skarżący utrzymywał zatem, że OLAF dostarczył błędne informacje w 
kontekście dochodzenia 1840/2002/GG, które mogły łatwo wprowadzić w błąd 
Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz zafałszować dochodzenie. Zwrócił 
się więc do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o wznowienie przezeń 

  
4 Prokurator niemiecki również wszczął dochodzenie, jednak nie nakazał przeszukania domu lub biura 

skarżącego.
5 Osoba inna niż wspomniany powyżej rzecznik Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć 

Finansowych (OLAF).



7

dochodzenia i rozważenie potrzeby złożenia sprawozdania specjalnego do Parlamentu 
Europejskiego.

Pismo skarżącego z dnia 9 września 2004 r.

W dniu 9 września 2004 r. skarżący przekazał Rzecznikowi Praw Obywatelskich 
kopie not, które OLAF przesłał prokuratorom w Belgii i w Niemczech w dniu 11 
lutego 2004 r.6

W owych notach OLAF złożył następujące oświadczenia, istotne dla omawianej 
sprawy:

- Nie istniała uzasadniona wątpliwość, że skarżący znajdował się w posiadaniu 
rzeczonych dokumentów, gdy pisał dwa artykuły opublikowane w czasopiśmie 
Stern w dniach 28 lutego i 7 marca 2002 r.

- W dniu 22 marca 2002 r. pan I., dyrektor w OLAF-ie, otrzymał informację, 
według której skarżący zapłacił kwotę 8 000 EUR komuś w OLAF-ie za kilka 
dokumentów dotyczących sprawy van Buitenena. Pan I. Zapisał fakty w notatce 
sporządzonej tego samego dnia. Źródłem informacji był pan G., dziennikarz 
niemiecki.

- Również 22 marca 2002 r. pan B., rzecznik prasowy OLAF-u, spotkał się z panem 
G. Z notatki dotyczącej przeprowadzonej rozmowy, sporządzonej przez pana B. 
tego samego dnia, wynika, że pan G. powiedział mu, że kolega i współpracownik
ze Stern'a poinformował go, iż skarżący zapłacił komuś w OLAF-ie za pewne 
dokumenty.

- Uzyskaną w ten sposób informację wykorzystano bez ujawniania nazwisk w 
informacji prasowej z dnia 27 marca 2002 r.

DOCHODZENIE 

Opinia OLAF-u

W swej opinii OLAF przedstawił następujące uwagi:

W odniesieniu do oświadczeń OLAF-u dotyczących informacji prasowej z dnia 27 
marca 2002 r.

W odniesieniu do oświadczeń dotyczących informacji prasowej z 27 marca 2002 
r., które OLAF złożył w piśmie do sprawy 1840/2002/GG, oświadczenia te dokładnie 
wyjaśniały, dlaczego wskazanie „pewnego” dziennikarza mogło oznaczać jakąkolwiek
osobę spośród kilku dziennikarzy, którzy opublikowali artykuły sugerujące, że 
znajdowali się oni w posiadaniu rzeczonych dokumentów poufnych. W 
przeciwieństwie do tych oświadczeń pisma z 11 lutego 2004 r. skierowane do 
prokuratorów krajowych przedstawiały wszystkie informacje uzyskane przez OLAF w 

  
6 Kopie notatek OLAF przedłożył Rzecznikowi Praw Obywatelskich w czasie dochodzenia opisanego 

poniżej.



8

czasie prowadzonego dochodzenia wewnętrznego w sprawie przecieku odnoszącego 
się do „kwestii, które mogą doprowadzić do wszczęcia postępowania karnego”, 
zgodnie z wymogami art. 10 ust. 2 rozporządzenia nr 1073/99. Informacje te 
obejmowały różne elementy prowadzące do wniosku, że skarżący uzyskał kopię 
odpowiednich dokumentów, a także że Stern mógł zapłacić pewną kwotę pieniędzy 
pracownikom instytucji europejskich. W pismach nie stwierdzono jednak, że skarżący
był wyraźnie jedyną osobą posiadającą wskazane dokumenty.

Fakt, że szczegółowe informacje dotyczące ustaleń dochodzenia ujawniono 
prokuratorom krajowym w pismach z 11 lutego 2004 r., nie miał wpływu na rzetelność
oświadczeń złożonych przez OLAF Rzecznikowi Praw Obywatelskich w odniesieniu 
do informacji prasowej z 27 marca 2002 r. OLAF nigdy nie ujawnił publicznie 
informacji, które dostarczył prokuratorom krajowym w tych pismach. W efekcie w 
oświadczeniach złożonych przez OLAF wobec Rzecznika Praw Obywatelskich w 
odniesieniu do wspomnianej informacji prasowej nie było żadnego elementu 
wprowadzającego w błąd.

W odniesieniu do pisma OLAF-u z 22 sierpnia 2002 r.

W piśmie z dnia 29 lipca 2002 r. skarżący zwrócił się z prośbą o potwierdzenie, 
czy OLAF w jakimkolwiek momencie stosował techniki inwigilacyjne w celu 
podsłuchiwania rozmów telefonicznych lub odczytywania wiadomości 
elektronicznych przesyłanych między nim a pracownikami OLAF-u, a jeśli tak, jakie 
dane osobowe jego dotyczące zebrano poprzez zastosowanie takich technik. Pan I., 
autor odpowiedzi OLAF-u z dnia 22 sierpnia 2002 r., odmówił dostarczenia 
skarżącemu jakichkolwiek dalszych szczegółów dotyczących technik 
dochodzeniowych oprócz przedstawionych już w odpowiedzi OLAF-u na zapytanie 
parlamentarne E1504/02, ponieważ mogłoby to zaszkodzić skuteczności trwającego 
dochodzenia. Pan I. nie uznał, aby wiedza OLAF-u dotycząca zarzutów wobec 
skarżącego, określonych w pismach z 11 lutego 2004 r., stanowiła dane osobowe, jako 
że jego zdaniem (1) informacje te nie były przechowywane przez OLAF w celu 
przetwarzania oraz (2) nie zostały zebrane w celu stworzenia dossier dotyczącego 
skarżącego, a tym samym nie „stanowiły części zbioru danych” zgodnie z art. 3 
rozporządzenia nr 45/2001 (Dz.U. z 2001 r. nr L 8, str. 1). Zarzutów dotyczących 
skarżącego nie zebrano przy użyciu technik inwigilacji, które stanowiły temat 
zapytania skarżącego.

W opinii w sprawie skargi 1840/2002/GG OLAF stwierdził jedynie, że „OLAF
odpowiedział na pytanie [skarżącego] na temat przechowywania przez OLAF danych 
osobowych dotyczących jego osoby”. Było to jedyne oświadczenie OLAF-u w tej 
sprawie. Zostało ono złożone w kontekście zarzutu skarżącego, że OLAF nie 
przedstawił odpowiedzi na wszystkie pytania zawarte w piśmie z 29 lipca 2002 r., a 
tym samym również koncentrowało się przede wszystkim na wykorzystaniu technik 
inwigilacji.

W odniesieniu do oświadczeń OLAF-u dotyczących wiadomości elektronicznej pana B. 
z dnia 11 kwietnia 2002 r.



9

Oświadczenie OLAF-u, że „[n]ie wniesiono zarzutów o dokonanie płatności 
wobec żadnego konkretnego dziennikarza lub innej osoby” zostało złożone w 
odpowiedzi na wniosek ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich do skomentowania 
treści wiadomości elektronicznej pana B. z 11 kwietnia 2002 r. W odpowiedzi OLAF-
u wiadomość elektroniczną zacytowano w całości, po czym nastąpił akapit 
zawierający komentarze wyjaśniające dwa stwierdzenia zawarte w wiadomości. W 
wiadomości tej nie wymieniono żadnych nazwisk w związku z możliwą płatnością. W 
oświadczeniu OLAF-u przedłożonym Rzecznikowi Praw Obywatelskich stwierdzono 
więc rzecz oczywistą, tzn. że w wiadomości elektronicznej nie wymieniono żadnych 
nazwisk w związku z możliwą płatnością. Tym samym nie było to oświadczenie 
wprowadzające w błąd.

W odniesieniu do oświadczenia OLAF-u, według którego otrzymał informacje z 
wiarygodnych źródeł, w tym od posłów Parlamentu Europejskiego

Oświadczenie to także zostało złożone w ramach wyjaśnienia stwierdzenia 
zawartego w wewnętrznej wiadomości elektronicznej pana B. z 11 kwietnia 2002 r, 
według którego, „w OLAF-ie i ogólnie w Komisji krążyły pogłoski, że owe 
dokumenty mogły zostać uzyskane za opłatą”. Pismo OLAF-u do Rzecznika Praw 
Obywatelskich z dnia 24 marca 2003 r. wyjaśnił, że „OLAF otrzymał informacje z 
wiarygodnych źródeł, w tym od posłów Parlamentu Europejskiego, że za owe 
dokumenty być może zapłacono”. OLAF mógł jedynie jeszcze raz powtórzyć, że taka 
właśnie była sytuacja faktyczna.

Wniosek

Na podstawie powyższych wyjaśnień OLAF stwierdził, że jego oświadczenia 
wniesione do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 1840/2002/GG były w pełni 
dokładne i nie wprowadzały w błąd.

Uwagi skarżącego

W swych uwagach skarżący utrzymał swą skargę i przedstawił następujące 
dalsze uwagi:

Pan I. dostarczył mu nieprawdziwe informacje. Fakt ten został poruszony w 
skardze do Rzecznika Praw Obywatelskich zaledwie pośrednio. OLAF nie zaprzeczył, 
że pan I. przedstawił obiektywnie błędne informacje w piśmie z 22 sierpnia 2002 r. W 
swoim piśmie pan I. wspomniał jego (skarżącego) adres służbowy i numer telefonu. 
Oczywiste było, że OLAF nie uzyskał ich przez zastosowanie jakichkolwiek technik 
inwigilacyjnych. Oświadczenie pana I. należało więc w sposób oczywisty zrozumieć, 
że OLAF nie posiadał dalszych informacji o nim w archiwach, pochodzących z 
jakiegokolwiek źródła. Oświadczenie to było tym samym niezgodne z prawdą 
zarówno z obiektywnego, jak i subiektywnego punktu widzenia. Poprzez odniesienie 
do pisma pana I. z 22 sierpnia 2002 r. w opinii skierowanej do Rzecznika Praw 
Obywatelskich, OLAF wprowadził Rzecznika Praw Obywatelskich w błąd i w 
oczywisty sposób próbował stworzyć wrażenie, że OLAF nie prowadzi żadnych 
dochodzeń dotyczących jego osoby.



10

Oświadczenie OLAF-u, że „[n]ie wniesiono zarzutów dokonania płatności 
przeciwko żadnemu konkretnemu dziennikarzowi lub innej osobie” zostało w 
oczywisty sposób złożone w kontekście „wiarygodnych źródeł, w tym posłów 
Parlamentu Europejskiego”, do których OLAF odniósł się w piśmie z 24 marca 2003 r. 
Jedyne możliwe rozumienie tego fragmentu oświadczenia jest następujące: OLAF
wszczął dochodzenie na podstawie oświadczeń świadków, którzy nie wspomnieli o 
tym, że podejrzenia dotyczą konkretnej osoby.

OLAF nie dostarczył żadnych dowodów na poparcie stwierdzenia, że posiada 
oświadczenia posłów Parlamentu Europejskiego, według których dziennikarze być 
może zapłacili za wspomniane dokumenty. OLAF nie podjął jakiegokolwiek wysiłku 
w celu wyjaśnienia, dlaczego pan B., pracownik OLAF-u prowadzący sprawę, 
powiedział Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu, że nie wie nic o takich 
oświadczeniach. OLAF nie wyjaśnił również, dlaczego o owych oświadczeniach nie 
wspomniano w pismach skierowanych do prokuratorów krajowych. Z braku 
jakichkolwiek dowodów na to, że było inaczej, należało stwierdzić, że OLAF
przedstawił pogłoski jako fakty i tym samym wprowadził w błąd Rzecznika Praw 
Obywatelskich.

Skarżący przedłożył kopię noty z dnia 22 marca 2002 r., którą pan I. przygotował 
do wiadomości Dyrektora OLAF-u.

ZALECENIE WSTĘPNE RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Zalecenie wstępne

W dniu 2 lutego 2005 r. Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał Urzędowi 
następujące zalecenie wstępne, zgodnie z art. 3 ust. 6 Statutu Europejskiego Rzecznika 
Praw Obywatelskich:

„OLAF powinien przyznać, że złożył nieprawidłowe i wprowadzające w błąd 
oświadczenia w pismach skierowanych do Rzecznika Praw Obywatelskich w 
kontekście dochodzenia prowadzonego przez Rzecznika w sprawie skargi 
1840/2002/GG”. 

Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich podał następujące powody 
przedstawienia takiego zalecenia wstepnego:

1.1 Skarżący, niemiecki dziennikarz pracujący dla czasopisma Stern, uzyskał kopie 
poufnych dokumentów Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć 
Finansowych („OLAF”) i wykorzystał je w dwóch artykułach opublikowanych 
28 lutego i 7 marca 2002 r. W dniu 27 marca 2002 r. OLAF opublikował 
informację prasową, w której wskazał, że „pewien dziennikarz” uzyskał kilka 
poufnych dokumentów OLAF-u i OLAF podjął w związku z tym decyzję o 
wszczęciu dochodzenia wewnętrznego dotyczącego podejrzeń o ujawnienie 
danych poufnych. Według informacji prasowej owo dochodzenie wewnętrzne 



11

objęłoby również zarzut, że rzeczone dokumenty uzyskano dzięki „opłaceniu 
urzędnika”7. Skarżący i jego gazeta uznali, że choć w informacji prasowej 
OLAF-u nie wymieniono żadnego nazwiska, oskarżenie o przekupstwo zawarte 
w informacji musiało zostać zrozumiane jako skierowane do nich. Według 
skarżącego oskarżenie to było bezpodstawne.

Biorąc pod uwagę fakt, że OLAF odmówił wycofania wspomnianej informacji 
prasowej, skarżący wniósł skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich (skarga 
1840/2002/GG). W dniu 10 grudnia 2002 r. OLAF przedstawił Rzecznikowi 
Praw Obywatelskich swoją opinię dotyczącą skargi. W dniu 24 marca 2003 r. 
udzielił odpowiedzi na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o dalsze 
informacje.

Na podstawie dowodów znajdujących się w jego posiadaniu Rzecznik Praw 
Obywatelskich doszedł do wniosku, że wspomniana informacja prasowa musiała 
zostać zrozumiana jako odnosząca się do skarżącego i że OLAF nie przedstawił 
żadnych dowodów na poparcie oskarżenia, które zawarł w informacji. Rzecznik 
Praw Obywatelskich skierował więc do OLAF-u zalecenie wstępne, zwracając 
się do niego z prośbą o wycofanie oskarżenia o przekupstwo, jakie przedstawił.

Zważywszy, że OLAF nie zrealizował przedstawionego zalecenia wstępnego, 
Rzecznik Praw Obywatelskich zamknął sprawę decyzją z 20 listopada 2003 r., w 
której zawarł następującą uwagę krytyczną: „Składając oskarżenia o przekupstwo 
bez dostatecznych przesłanek, które mogłyby zostać sprawdzone na forum 
publicznym, OLAF wykroczył w swych działaniach poza środki właściwe do 
osiągnięcia celu. Stanowi to przypadek niewłaściwego administrowania”.

W dniu 19 marca 2004 r. belgijska prokuratura przeprowadziła przeszukanie w 
biurze skarżącego oraz w jego domu w Brukseli, zatrzymując znaczną liczbę 
dokumentów. Okazało się później, że owe środki dochodzeniowe oparto na 
informacji, którą OLAF skierował do władz belgijskich i niemieckich w dniu 11 
lutego 2004 r.8

1.2 W sierpniu 2004 r. skarżący zwrócił się ponownie do Rzecznika Praw 
Obywatelskich, wnosząc niniejszą skargę. Skarżący wskazał, że uzyskał kopie 
pism przesłanych do władz belgijskich i niemieckich przez OLAF w dniu 11 
lutego 2004 r. Na podstawie informacji zawartych w tych pismach skarżący
stwierdził, że OLAF dostarczył nieprawidłowe informacje w kontekście 
dochodzenia 1840/2002/GG, które mogły z łatwością wprowadzić Europejskiego 
Rzecznika Praw Obywatelskich w błąd i zafałszować dochodzenie.

  
7 Angielski tekst owej informacji prasowej, dostępny na stronie internetowej OLAF-u, zawiera nieco 

inne sformułowanie: „Według informacji otrzymanych przez Urząd, dziennikarz otrzymał kilka 
dokumentów dotyczących tzw. „Sprawy van Buitenena”. Nie wyklucza się, że na rzecz kogoś z 
OLAF-u (lub ewentualnie innej instytucji UE) mogła zostać dokonana płatność za owe dokumenty”.

8 Prokurator niemiecki również wszczął dochodzenie, jednak nie nakazał przeszukania miejsca 
zamieszkania lub biura skarżącego.



12

1.3 W swej opinii dotyczącej niniejszej skargi OLAF oznajmił, że jego oświadczenia 
skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 1840/2002/GG były w 
pełni dokładne i nie wprowadzały Rzecznika Praw Obywatelskich w błąd.

1.4 Artykuł 195 Traktatu WE powierza Europejskiemu Rzecznikowi Praw 
Obywatelskich zadanie prowadzenia dochodzeń w ewentualnych przypadkach 
niewłaściwego administrowania w działalności instytucji i organów 
wspólnotowych. Art. 2 ust. 2 Decyzji Parlamentu Europejskiego nr 94/262 z dnia
9 marca 1994 r. w sprawie regulacji i ogólnych warunków regulujących 
wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich 20049 („Statutu Rzecznika 
Praw Obywatelskich”) zaleca Rzecznikowi Praw Obywatelskich powiadomić
instytucję lub organ niezwłocznie po otrzymaniu skargi. Zgodnie z art. 3 ust. 1 
Statutu Rzecznika Praw Obywatelskich właściwa instytucja lub organ „może 
przekazywać mu wszelkie użyteczne uwagi”. Art. 3 ust. 2, akapit pierwszy 
Statutu Rzecznika Praw Obywatelskich stanowi, co następuje: „Instytucje i 
organy wspólnotowe są zobowiązane dostarczać Rzecznikowi Praw 
Obywatelskich wszelkich informacji których zażąda, oraz umożliwiają mu 
dostęp do właściwych akt. Odmowa może być umotywowana wyłącznie
należycie uzasadnionymi względami zachowania tajemnicy”.

1.5 Mając na uwadze owe postanowienia, Rzecznik Praw Obywatelskich przyjmuje 
stanowisko, że niezgodne ze zobowiązaniem nałożonym artykułem 3 ust. 2, 
akapit pierwszy Statutu Rzecznika Praw Obywatelskich byłoby dostarczanie 
Rzecznikowi Praw Obywatelskich przez instytucję lub organ wspólnotowy 
niedokładnych lub wprowadzających w błąd informacji w czasie trwania 
dochodzenia.

1.6 Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa, że OLAF zrozumiał, że skarżący
odnosił się do czterech oświadczeń lub serii oświadczeń, które w opinii tego 
ostatniego były fałszywe lub wprowadzające w błąd. Taka interpretacja skargi 
wydaje się uzasadniona, dlatego Rzecznik Praw Obywatelskich zbada cztery 
oświadczenia lub grupy oświadczeń wskazane przez OLAF.

1.7 Pierwsza grupa oświadczeń złożonych przez OLAF w kontekście dochodzenia 
Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącego skargi 1840/2002/GG, którym 
sprzeciwił się skarżący, dotyczy informacji prasowej z dnia 27 marca 2002 r. 
Owa informacja prasowa odniosła się do „pewnego” dziennikarza bez 
wzmiankowania żadnych nazwisk. W opinii z 10 grudnia 2002 r. dotyczącej 
skargi 1840/2002/GG i w odpowiedzi z 24 marca 2003 r. sporządzonej na 
wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o dostarczenie dalszych informacji 
OLAF przedstawił szereg argumentów w celu wykazania, że odniesienie do 
„pewnego” dziennikarza mogło oznaczać któregokolwiek z kilku dziennikarzy, 
którzy opublikowali artykuły wskazujące, że posiadali przedmiotowe dokumenty 
poufne. W piśmie z 24 marca 2003 r. OLAF zasugerował także, że „odniesienie 
mogło również dotyczyć wszelkich innych dziennikarzy, ponieważ OLAF nie 

  
9 Dz.U. z 1994 roku nr L 113, str. 15.



13

stwierdził, że dochodzenie było związane z jakimkolwiek konkretnym 
materiałem, który już opublikowano”.

Rzecznik Praw Obywatelskich zgadza się, że interpretacje zaproponowane przez 
OLAF w pismach z 10 grudnia 2002 r. i 24 marca 2003 są zgodne ze 
sformułowaniem z informacji prasowej z 27 marca 2002 r. Jednak Rzecznik 
zauważa, że z pism skierowanych przez OLAF do prokuratorów w Belgii i 
Niemczech w dniu 11 lutego 2004 r. wyraźnie wynika, że (1) OLAF
wywnioskował z dwóch artykułów opublikowanych przez czasopismo Stern w 
dniach 28 lutego i 7 marca 2002 r., że skarżący znajdował się w posiadaniu 
rzeczonych dokumentów, (2) OLAF otrzymał w dniu 22 marca 2002 r. 
informacje, zgodnie z którymi skarżący (którego nazwisko jest wzmiankowane w
notach sporządzonych tego dnia) zapłacił 8 000 EUR osobie zatrudnionej w 
OLAF-ie w zamian za kilka dokumentów poufnych, a także (3) informacje 
otrzymane w ten sposób zostały wykorzystane bez ujawniania nazwisk w 
informacji prasowej z 27 marca 2002 r. W opinii Rzecznika Praw Obywatelskich 
nie ulega wątpliwości, że OLAF miał na myśli wyłącznie skarżącego, gdy 
publikował swą informację prasową z 27 marca 2002 r., zawierającą odniesienie 
do „pewnego” dziennikarza. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że choć 
OLAF miał prawo wyjaśnić swój sposób widzenia obiektywnego znaczenia 
informacji prasowej, fakt, że nie wyjaśnił Rzecznikowi Praw Obywatelskich, że 
skarżący był rzeczywiście dziennikarzem, którego miał na myśli, był 
wprowadzeniem Rzecznika w błąd.

1.8 Drugie oświadczenie, do którego skarżący odniósł się krytycznie, dotyczy 
stwierdzenia OLAF-u zawartego w jego opinii w sprawie skargi 1840/2002/GG, 
mówiącego o tym, że OLAF „odpowiedział na jego [skarżącego] pytania na 
temat przechowywania przez OLAF danych osobowych dotyczących jego 
osoby”. Jak OLAF potwierdził w swej opinii dotyczącej niniejszej skargi, 
oświadczenie to ma być rozumiane jako oznaczające, że OLAF odpowiedział na 
pytania skarżącego w skierowanym do skarżącego piśmie z 22 sierpnia 2002 r. 
W piśmie tym OLAF podkreślił, że „nasz urząd nie posiada żadnych danych 
osobowych dotyczących Pana osoby, oprócz Pana adresu służbowego, numeru 
telefonu itp.”. W swych uwagach na temat opinii OLAF-u skarżący przedstawił 
jasno, że właśnie to ostatnie oświadczenie uważa za nieprawdziwe. Prawdą jest 
to, że oświadczenie z 22 sierpnia 2002 r. jako takie nie zostało złożone w 
kontekście dochodzenia prowadzonego przez Rzecznika Praw Obywatelskich w 
sprawie skargi 1840/2002/GG (które wszczęto później). Należy jednak
zauważyć, że urząd odniósł się do tego oświadczenia w opinii dotyczącej skargi 
1840/2002/GG jako stanowiącego odpowiedź na pytanie skarżącego w tej 
kwestii. W takich okolicznościach Rzecznik Praw Obywatelskich konkluduje, że 
opinię OLAF-u z 10 grudnia 2002 r. należy rozumieć w sposób następujący: (1) 
na pytanie skarżącego dotyczące danych osobowych znajdujących się w 
posiadaniu OLAF-u odpowiedziano w piśmie z 22 sierpnia 2002 r. oraz że (2) 
odpowiedź ta była poprawna. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa więc, że 
pytanie dotyczące tego, czy opinia OLAF-u w sprawie skargi 1840/2002/GG 
była niepoprawna lub wprowadzająca w błąd w tej kwestii zależy od tego, czy 
samo pismo z 22 sierpnia 2002 r. było niepoprawne lub wprowadzające w błąd.



14

Pismo z dnia 22 sierpnia 2002 r. jest odpowiedzią na pismo skarżącego z dnia 29 
lipca 2002 r. W piśmie tym skarżący zapytał OLAF, czy OLAF stosował 
jakiekolwiek techniki inwigilacji w zakresie komunikacji telefonicznej lub za 
pomocą poczty elektronicznej oraz czy OLAF uzyskał w ten sposób jakiekolwiek 
dane osobowe dotyczące jego osoby. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że 
OLAF mógł się tym samym ograniczyć w swej odpowiedzi do stwierdzenia, że 
nie posiadał żadnych takich danych osobowych uzyskanych przy zastosowaniu 
specjalnych technik inwigilacji (pod warunkiem, oczywiście, że tak było w 
rzeczywistości). Jednak OLAF nie stwierdził niczego takiego w swej odpowiedzi 
z 22 sierpnia 2002 r. Odpowiedź ta mówiła jedynie, że OLAF zawsze stara się 
dopilnować, aby stosowane przezeń metody dochodzeniowe były zgodne z 
prawem, a także że OLAF nie „posiada jakichkolwiek danych osobowych 
dotyczących Pana osoby, z wyjątkiem adresu służbowego, numeru telefonu itp.”.

Jednak ostatnia część tego oświadczenia była najwyraźniej błędna. Z pism
przesłanych przez OLAF do prokuratorów w Belgii i Niemczech w dniu 11 
lutego 2004 wynikało jasno, że OLAF rzeczywiście otrzymał w dniu 22 marca 
2002 r. informacje dotyczące skarżącego i powiązane z ujawnieniem 
przedmiotowych dokumentów OLAF-u. Według tych pism pan G., niemiecki 
dziennikarz, twierdził, że skarżący zapłacił pewną kwotę pieniędzy za poufne 
dokumenty OLAF-u. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że nie ulega 
wątpliwości, że informacja ta (bez względu na to, czy odzwierciedlała stan 
rzeczywisty, czy też nie) stanowi dane osobowe w rozumieniu rozporządzenia 
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 z 18 grudnia 2000 r. o 
ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez 
instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych10. Art. 
2 lit. a) rozporządzenia definiuje dane osobowe jako „wszelkie informacje 
dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej”. 
Oświadczenie pana G. oskarżające skarżącego o przekupstwo spełnia ten 
warunek. OLAF argumentował w tym kontekście, że pan I., autor pisma z 22 
sierpnia 2002 r., uznał, że wiedza OLAF-u na temat zarzutów dotyczących 
skarżącego nie stanowiła danych osobowych, ponieważ jego zdaniem (1) 
informacje te nie były przechowywane przez OLAF w celu przetwarzania oraz 
(2) nie zostały zebrane w celu stworzenia dossier dotyczącego skarżącego, a tym 
samym nie „stanowiły części zbioru danych” zgodnie z art. 3 rozporządzenia 
45/2001. Rzecznik Praw Obywatelskich nie uważa tych argumentów za 
przekonujące. Nawet jeśli dane informacje nie były przechowywane w celu 
przetwarzania lub nie stanowiły części zbioru danych (co skarżący, nie bez 
uzasadnienia, podaje w wątpliwość), nie zmieniłoby to faktu, że informacje te 
stanowiły dane osobowe dotyczące skarżącego. Rzecznik Praw Obywatelskich 
nie uznaje również za istotne w niniejszym kontekście, że pan I. mógł 
subiektywnie uważać, że rzeczone informacje nie stanowią danych osobowych. 
Dodatkowo należy wziąć pod uwagę fakt, że do momentu odniesienia się do 
owego oświadczenia w opinii dotyczącej skargi 1840/2002/GG OLAF miał dość 

  
10 Dz.U. z 2001 roku nr L 8, str. 1.



15

czasu na ponowne rozważenie wszystkich kwestii faktycznych i prawnych 
związanych ze sprawą.

Rzecznik Praw Obywatelskich konkluduje więc, że oświadczenie OLAF-u
zawarte w piśmie z 22 sierpnia 2002 r., do którego OLAF odniósł się w swej 
opinii na temat skargi 1840/2002/GG, mówiące o tym, że OLAF nie posiadał 
żadnych danych osobowych dotyczących skarżącego (z wyjątkiem adresu 
służbowego, numeru telefonu itp.), było nieprawdziwe.

1.9 Trzecie oświadczenie, któremu skarżący się sprzeciwia, dotyczy pisma OLAF-u
do Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 24 marca 2003 r. W piśmie swym 
OLAF stwierdził, że „[n]ie wniesiono zarzutów o dokonanie płatności wobec 
żadnego konkretnego dziennikarza lub innej osoby”. W swej opinii dotyczącej 
niniejszej skargi OLAF wskazał, że oświadczenie to zostało złożone w 
odpowiedzi na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o skomentowanie treści 
wiadomości elektronicznej pana B. z 11 kwietnia 2002 r. W owej wiadomości 
nie wspomniano żadnych nazwisk w związku z możliwą płatnością. Według 
OLAF-u przedmiotowe oświadczenie stwierdzało jedynie rzecz oczywistą, tzn. 
że w wiadomości elektronicznej nie wymieniono żadnego nazwiska w związku z 
możliwą płatnością, a tym samym nie wprowadzało w błąd.

Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa, że rzeczone oświadczenie poprzedzone 
było bezpośrednio oświadczeniem, że „OLAF otrzymał informację z 
wiarygodnych źródeł, w tym od posłów Parlamentu Europejskiego, że być może 
za owe dokumenty zapłacono”. Uznaje więc, że każdy rozsądny czytelnik 
wywnioskowałby z oświadczenia: „[n]ie wniesiono zarzutów o dokonanie 
płatności wobec żadnego konkretnego dziennikarza lub innej osoby”, że owe 
„wiarygodne źródła” nie wskazały żadnego konkretnego dziennikarza ani innej 
osoby. Jednak jak wykazano powyżej, źródło, na jakie powoływał się OLAF
(pan G.) wskazało skarżącego jako podejrzanego o przekupstwo. W tych 
okolicznościach oświadczenie OLAF-u w najlepszym przypadku stanowiło 
wprowadzenie w błąd, a być może nawet było całkowicie niezgodne z prawdą.

1.10 Czwartym oświadczeniem, do którego skarżący odniósł się krytycznie, jest 
twierdzenie OLAF-u, zawarte w piśmie z 24 marca 2003 r., w którym mowa o 
tym, że „OLAF otrzymał informację z wiarygodnych źródeł, w tym od posłów 
Parlamentu Europejskiego, że być może za owe dokumenty zapłacono”. W swej 
skardze skarżący odniósł się do oświadczenia złożonego przez pana B.11, 
pracownika OLAF-u, przed Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu 
Europejskiego w dniu 7 kwietnia 2004 r. Według tego oświadczenia 
(zacytowanego przez skarżącego), pan B. „nie miał pojęcia”, skąd wziął się 
zarzut, jakoby informacje otrzymano od posłów Parlamentu Europejskiego; pan 
B. wspomniał, że jest możliwe, iż mogła to być „pogłoska”. W opinii skarżącego
OLAF poprzez przedstawienie pogłosek jako fakty wprowadził zatem Rzecznika 
Praw Obywatelskich w błąd. W swej opinii dotyczącej niniejszej skargi OLAF

  
11 Osoba inna niż wspomniany powyżej rzecznik Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć 

Finansowych (OLAF).



16

stwierdził, że oświadczenie to zostało złożone w celu wyjaśnienia oświadczenia 
zawartego w przesłanej przez pana B. wewnętrznej wiadomości elektronicznej z 
11 kwietnia 2002 r., że „w OLAF-ie i ogólnie w Komisji krążyły „pogłoski”, że 
owe dokumenty mogły zostać uzyskane za opłatą”. Według OLAF-u, jego pismo
z 24 marca 2003 r. wyjaśniło, że „OLAF otrzymał informację z wiarygodnych 
źródeł, w tym od posłów Parlamentu Europejskiego, że być może za owe 
dokumenty zapłacono”. OLAF podkreślił, że mógł jedynie jeszcze raz 
powtórzyć, że taka właśnie była sytuacja faktyczna.

Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa, że wiadomość elektroniczna pana B. z 
11 kwietnia 2002 r. nie odnosi się do posłów Parlamentu Europejskiego jako 
źródła pogłosek, o których wspomina. Sformułowanie tej wiadomości, według 
której pogłoski te krążyły „w OLAF-ie i ogólnie w Komisji”, zdaje się również 
wyłączać zamiar dokonania jakiegokolwiek odniesienia do posłów Parlamentu 
Europejskiego. Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa także, że OLAF nie 
odpowiedział na przywołane przez skarżącego stwierdzenie pana B. przed 
Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, mówiące o tym, że pan. B. nic nie 
wiedział o żadnych takich oświadczeniach. Rzecznik Praw Obywatelskich 
zakłada tym samym, że OLAF akceptuje fakt, że skarżący prawidłowo odczytał 
uwagi pana B. przed ową komisją. W tym kontekście należy zauważyć, że pan B. 
wydaje się jednym z najwyższych rangą urzędników w OLAF-ie, którzy 
zajmowali się sprawą12. Rzecznik Praw Obywatelskich przyjmuje więc, że pan B. 
dokładnie zna akta sprawy. Ponieważ nie można założyć, że pan B. stwierdził 
nieprawdę w swych oświadczeniach przed Komisją Kontroli Budżetowej 
Parlamentu Europejskiego, najbardziej prawdopodobnym wnioskiem, jaki można 
wyciągnąć z oświadczeń pana B. jest to, że OLAF w rzeczywistości nie otrzymał 
żadnych takich informacji od posłów Parlamentu Europejskiego. Interpretację 
taką dodatkowo popiera fakt, że pisma skierowane do prokuratorów krajowych 
11 lutego 2004 r. nie powołują się na żadne informacje dostarczone przez posłów 
Parlamentu Europejskiego. Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa, że OLAF
sam podkreślił w swej opinii dotyczącej niniejszej skargi, że pisma z 11 lutego 
2004 r. do prokuratorów krajowych przedstawiały wszystkie informacje uzyskane 
przez OLAF w czasie dochodzenia wewnętrznego.

W świetle powyższego Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że oświadczenie 
OLAF-u zawarte w piśmie z 24 marca 2003 r., że otrzymał „informację z 
wiarygodnych źródeł, w tym od posłów Parlamentu Europejskiego, że być może 
za owe dokumenty zapłacono”, wydaje się niezgodne z prawdą.

1.11 Na podstawie dochodzenia przeprowadzonego w sprawie niniejszej skargi 
Rzecznik Praw Obywatelskich wnioskuje, że OLAF rzeczywiście, jak twierdzi 
skarżący, przedstawił niezgodne z prawdą lub wprowadzające w błąd informacje 
w kontekście dochodzenia 1840/2002/GG.

  
12 Jego nazwisko pojawia się na sprawozdaniu skierowanym do prokuratora belgijskiego dnia 11 lutego 

2004 r.



17

Szczegółowa opinia OLAF-u

Po uzyskaniu zalecenia wstępnego oraz zgodnie z art. 3 ust. 6 Statutu 
Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich OLAF przesłał szczegółową opinię z 
dnia 8 marca 2005 r.

W swej szczegółowej opinii OLAF przedstawia następujące uwagi:

W odniesieniu do pierwszej grupy oświadczeń zarzutem skarżącego w skardze 
1840/2002/GG było, że „OLAF postąpił niewłaściwie, podając do wiadomości 
publicznej w swej informacji prasowej z dnia 27 marca 2002 r. i w komentarzu do 
czasopisma European Voice oskarżenia o przekupstwo, których nie można było 
zrozumieć inaczej niż jako skierowanych przeciwko skarżącemu i jego gazecie”. 
Oświadczenia OLAF-u w jego pismach skierowanych do Rzecznika Praw 
Obywatelskich z dnia 10 grudnia 2002 r. oraz 24 marca 2003 r. zostały złożone w 
odpowiedzi na ten zarzut. Skoncentrowały się na tym, jak można by zinterpretować 
oświadczenie w informacji prasowej, a także czy prawdą jest to, że oskarżenia o 
przekupstwo można zrozumieć jedynie jako skierowane przeciwko skarżącemu i jego 
gazecie. Fakt, że OLAF otrzymał 22 marca 2002 r. informację wskazującą, że 
skarżący zapłacił łapówkę, nie miał znaczenia dla pytania o to, czy oświadczenie 
OLAF-u dotyczące informacji prasowej wprowadzało w błąd. OLAF-u nie poproszono 
o wyjaśnienie, jakie informacje posiadał w tym czasie.

Jeśli chodzi o drugie oświadczenie, OLAF nie starał się dostarczyć 
Rzecznikowi Praw Obywatelskich błędnych lub nieprawdziwych informacji. Jego 
pismo z 22 sierpnia 2002 r. było oparte na interpretacji art. 2 lit. a) rozporządzenia 
45/2001 stosowanej w tym czasie przez OLAF (w sierpniu 2002 r.). Trybunał 
Sprawiedliwości nie wydał jeszcze interpretacji tego artykułu i kwestia ta była w tym 
czasie przedmiotem sporu sądowego prowadzonego przed Trybunałem. OLAF
przyznał jednak, że szersza interpretacja ustawodawstwa przez Rzecznika Praw 
Obywatelskich stanowiła bardziej rozważne podejście. W przyszłości zastosuje więc 
przedstawioną przez Rzecznika Praw Obywatelskich interpretację tego artykułu, chyba 
że Trybunał orzeknie inaczej i do chwili wydania takiego orzeczenia. Co więcej, 
OLAF w najbliższej przyszłości powiadomi Europejskiego Inspektora Ochrony 
Danych i złoży wniosek o kontrolę wstępną na mocy art. 27 i 46 lit. j) rozporządzenia, 
w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w związku z dochodzeniami 
prowadzonymi w sprawie podejrzeń o dokonanie przestępstwa.

W odniesieniu do trzeciego oświadczenia pytanie przedstawione Urzędowi 
przez Rzecznika Praw Obywatelskich zostało zrozumiane jako odnoszące się do 
wiadomości elektronicznej pana B. z dnia 11 kwietnia 2002 r. OLAF mógł jedynie 
powtórzyć jeszcze raz, że jego oświadczenie, iż „[nie] wniesiono zarzutów o 
dokonanie płatności wobec żadnego konkretnego dziennikarza lub innej osoby” 
stanowiło wyjaśnienie treści wiadomości elektronicznej. OLAF nie miał zamiaru 
wprowadzać Rzecznika Praw Obywatelskich w błąd.

Jeśli chodzi o czwarte oświadczenie, Dyrektor Generalny OLAF-u wystąpił 
przed Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu w dniu 
11 marca 2002 r., aby udzielić odpowiedzi na pytania o przecieku informacji 



18

poufnych. Przy tej okazji kilku członków Komisji stwierdziło, że słyszeli o wniesieniu 
zapłaty za dokumenty, które wyciekły. Choć oświadczenia te nie zawierały 
konkretnych szczegółów, niemniej jednak Dyrektor Generalny OLAF-u przypisał im 
pewną wagę, ponieważ były to oświadczenia posłów do Parlamentu. Jednak w świetle 
pogłoskowego charakteru informacji Dyrektor Generalny OLAF-u nie sporządził 
notatki do akt i tym samym w oficjalnych aktach sprawy nie pojawiła się żadna 
wzmianka o takiej informacji. Również z tej przyczyny nie została włączona do 
informacji dostarczonych przez OLAF krajowym władzom sądowniczym.

Pan B.13 nie był zatrudniony w OLAF-ie przed 1 listopada 2002 r. i po raz 
pierwszy stał się odpowiedzialny za tę sprawę dopiero w chwili, gdy mianowano go na 
stanowisko pełniącego obowiązki doradcy ds. dochodzeń wewnętrznych w dniu 1 
listopada 2003 r. Tym samym w momencie otrzymania tej informacji przez Dyrektora 
Generalnego nie było go jeszcze w OLAF-ie. Ponieważ rzeczone oświadczenia nigdy 
nie zostały włączone do akt, nie było zaskoczeniem, że pan B. nie dysponował 
informacjami z pierwszej ręki dotyczącymi tych oświadczeń. A zatem nie wystąpiły 
żadne sprzeczności między oświadczeniem zawartym w piśmie z 24 marca 2003 r. a 
oświadczeniem pana B. zawartym w jego zeznaniu przed Komisją Kontroli 
Budżetowej Parlamentu Europejskiego.

OLAF podsumował, że z przyczyn przedstawionych powyżej nie mógł przyjąć 
wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich, że przedstawił wobec niego oświadczenia 
wprowadzające w błąd. 

Uwagi skarżącego

Skarżący przedstawił następujące uwagi:

OLAF nie przedstawił żadnych nowych i przekonujących argumentów 
podających w wątpliwość wnioski Rzecznika Praw Obywatelskich. Wynika z tego, że 
urzędnicy wyższego szczebla w OLAF-ie świadomie złożyli niezgodne z prawdą 
oświadczenia w celu zafałszowania dochodzenia prowadzonego przez Rzecznika Praw 
Obywatelskich w sprawie 1840/2002/GG. Biorąc pod uwagę poważny charakter 
sprawy, do Parlamentu Europejskiego przedłożyć należy sprawozdanie specjalne.

W odniesieniu do pierwszego zestawu oświadczeń sam OLAF przyznał 
wyraźnie w notatce przekazanej władzom belgijskim 11 marca 2004 r., że zarzuty 
przedstawione w informacji prasowej z 27 marca 2002 r. i wobec czasopisma 
European Voice były wyłącznie skierowane przeciwko skarżącemu.

Jeśli chodzi o drugie oświadczenie, OLAF powtórzył stwierdzenie, że pan I. 
uważał, że oskarżenia pana G. skierowane przeciwko niemu (skarżącemu) nie były 
przechowywane przez OLAF w celu ich przetwarzania i że informacja nie stanowiła 
części dossier. Jednak było to oświadczenie ewidentnie niezgodne z prawdą. Sam pan 
I. w notatce z 22 marca 2002 r. zauważył, że „kontynuujemy nasze dochodzenie” i że 
Komisja „będzie prawdopodobnie chciała potraktować przypadek dziennikarza jako 

  
13 Osoba inna niż wspomniany powyżej rzecznik Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć 

Finansowych (OLAF).



19

nauczkę dla innych, pod warunkiem, że będzie możliwe znalezienie dowodów”. Jak 
wspomniano w notatce OLAF-u skierowanej do władz belgijskich, oświadczenia pana 
G. zostały już wykorzystane w informacji prasowej OLAF-u z 27 marca 2002 r. Nie 
do pomyślenia było to, aby pan I. był nieświadomy owej informacji prasowej. Także 
Dyrektor Generalny OLAF-u nie mógł nie wiedzieć o tym, jak potraktowano 
oświadczenia pana G. Tym bardziej, że pan G. został przesłuchany oficjalnie przez 
OLAF w dniu 9 grudnia 2002 r., na dzień przed przesłaniem przez OLAF opinii w 
sprawie 1840/2002/GG do Rzecznika Praw Obywatelskich14. Niewyobrażalne było, 
aby Dyrektor Generalny OLAF-u nie sprawdził stanu postępowania przed napisaniem 
do Rzecznika Praw Obywatelskich. Dyrektor Generalny OLAF-u tym samym 
wyraźnie i świadomie wprowadził Rzecznika Praw Obywatelskich w błąd poprzez 
nieskorygowanie oświadczenia złożonego przez pana I. w dniu 22 sierpnia 2002 r.

W odniesieniu do trzeciego oświadczenia wyjaśnienia OLAF-u oznaczałyby, że 
jego dochodzenie oparte było na oświadczeniach złożonych przez jego własnego 
rzecznika. Byłoby to w oczywisty sposób absurdalne.

W odniesieniu do czwartego oświadczenia, oświadczenia OLAF-u jedynie 
potwierdziły wnioski Rzecznika Praw Obywatelskich. Wszystko wskazywało na to, że 
rzekome oświadczenia złożone przez posłów do Parlamentu nigdy nie miały miejsca. 
Wobec wagi przywiązywanej przez OLAF do pogłoski przekazanej przez pana G., 
niemożliwe do wyjaśnienia byłoby, gdyby Dyrektor Generalny OLAF-u powstrzymał 
się od wykorzystania możliwości zwrócenia się do zainteresowanych posłów do 
Parlamentu o wskazanie możliwych źródeł informacji, o których mowa. Dyrektor 
Generalny OLAF-u nie wyjaśnił nawet, dlaczego nie poinformował pana B. o 
rzekomych oświadczeniach posłów do Parlamentu. OLAF został poinformowany na 
piśmie w dniu 5 kwietnia 2004 r., przez dr Gabriele Stauner, posłankę Parlamentu 
Europejskiego, że podczas spotkania Komisji Kontroli Budżetowej w dniu 7 kwietnia 
2004 r. zostanie skierowane doń zapytanie o rzekome oświadczenia złożone przez 
posłów Parlamentu Europejskiego. Trudno sobie wyobrazić, aby w tych 
okolicznościach pan B. nie zweryfikował sprawy wewnętrznie przed wystąpieniem 
przed Komisją. Dyrektor Generalny OLAF-u powinien przynajmniej wymienić 
nazwiska posłów Parlamentu Europejskiego, których sprawa dotyczy, tak aby 
uwiarygodnić swe oświadczenie. Nie uczynił tego jednak.

Ocena szczegółowej opinii OLAF-u przez Rzecznika Praw Obywatelskich

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że OLAF w efekcie odmówił przyjęcia 
całości przedstawionego mu zalecenia wstępnego. Prawdą jest, że OLAF wskazał w 
odniesieniu do drugiego z oświadczeń wspomnianego w zaleceniu wstępnym, że w 
przyszłości zastosuje się do przedstawionej przez Rzecznika Praw Obywatelskich 
interpretacji art. 2 lit. a) rozporządzenia 45/2001, chyba że Trybunał orzeknie inaczej i 
do chwili wydania takiego orzeczenia. Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa jednak, 
że OLAF niemniej odrzucił także wnioski dotyczące tego oświadczenia.

  
14 Kopia protokołu z tego przesłuchania została przedstawiona Rzecznikowi Praw Obywatelskich przez 

skarżącego.



20

Po starannym przeanalizowaniu szczegółowej opinii OLAF-u Rzecznik Praw 
Obywatelskich przyjmuje stanowisko, że urząd nie przedstawił jak dotychczas 
żadnych istotnych i nowych argumentów w odniesieniu do pierwszych trzech 
oświadczeń (lub grup oświadczeń) omawianych w zaleceniu wstępnym. Rzecznik 
Praw Obywatelskich może jedynie potwierdzić wnioski, do jakich doszedł w 
odniesieniu do owych oświadczeń.

W odniesieniu do czwartego oświadczenia, Rzecznik Praw Obywatelskich 
zauważa, że OLAF powołuje się na informacje oparte na pogłoskach, które, jak 
twierdzi Dyrektor Generalny OLAF-u, zostały przekazane przez posłów Parlamentu
Europejskiego w czasie zebrania Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu 
Europejskiego w Strasburgu w dniu 11 marca 2002 r. Jednak Rzecznik Praw 
Obywatelskich stwierdza również, że Dyrektor Generalny OLAF-u nie sporządził 
notatki do akt w sprawie tej informacji, pomimo faktu, że przywiązywał „pewną 
wagę” do wspomnianych oświadczeń.

Rzecznikowi Praw Obywatelskich trudno jest zrozumieć, dlaczego OLAF uznał 
za właściwe powołanie się w piśmie do Rzecznika z 24 marca 2003 r. na „informacje 
pochodzące z wiarygodnych źródeł, w tym od posłów Parlamentu Europejskiego”, 
biorąc pod uwagę fakt, że sam OLAF (1) uznaje, że rzekome oświadczenia nie 
zawierały konkretnych szczegółów, lecz stanowiły dowody ze słyszenia, (2) uważa, że 
informacje nie były wystarczająco ważne, aby uzasadnione było ich zarejestrowanie w 
notatce do akt oraz (3) przyznaje, że rzeczone informacje nie zostały wspomniane w 
notach wysłanych do władz krajowych, bez względu na fakt, że OLAF oświadczył, że 
noty te zawierały wszystkie informacje, jakie uzyskał. Co więcej, Rzecznik Praw 
Obywatelskich nadal nie jest przekonany co do tego, jak oświadczenia pana B. złożone 
przed Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego w dniu 7 kwietnia 
2004 r. mogłyby zostać pogodzone z wyżej wymienionym oświadczeniem OLAF-u z 
dnia 24 marca 2003 r. Jak skarżący prawidłowo zauważył, dr Gabriele Stauner, 
posłanka Parlamentu Europejskiego, przesłała kilka pytań do Dyrektora Generalnego 
OLAF-u przed wspomnianym zebraniem Komisji Kontroli Budżetowej. Kopie owego 
pisma rozesłano do członków Komisji oraz Europejskiego Rzecznika Praw 
Obywatelskich. Jedno z pytań dr Stauner dotyczyło wyżej wymienionego 
oświadczenia złożonego przez OLAF w piśmie skierowanym do Rzecznika Praw 
Obywatelskich w dniu 24 marca 2003 r. (które to oświadczenie dr Stauner zacytowała 
w swym piśmie). Jeśli nie założymy, że pan B. (osoba reprezentująca OLAF przed 
Komisją) nie został należycie poinstruowany lub nie dysponował wystarczającą 
znajomością akt, oświadczenia pana B. przed Komisją trudno interpretować inaczej 
niż jako stwierdzające, że OLAF nie wiedział o złożeniu jakichkolwiek tego typu 
oświadczeń przez posłów Parlamentu Europejskiego.

W każdym przypadku, i jak skarżący słusznie zauważa, OLAF nadal nie podjął 
żadnego wysiłku, aby uzasadnić swe stwierdzenie przez podanie nazwisk posłów do 
Parlamentu, którzy według niego dostarczyli rzeczone informacje.

W tych okolicznościach Rzecznik Praw Obywatelskich przyjmuje stanowisko, 
że jego wnioski w odniesieniu do czwartego oświadczenia również pozostają w mocy.



21

ZALECENIE RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Rzecznik Praw Obywatelskich powtarza swoje 
zalecenie wstępne jako rekomendację dla OLAF-u w następującym brzmieniu:

OLAF powinien przyznać, że złożył nieprawidłowe i wprowadzające w błąd 
oświadczenia w pismach skierowanych do Rzecznika Praw Obywatelskich w 
kontekście dochodzenia prowadzonego przez Rzecznika w sprawie skargi 
1840/2002/GG.

Parlament Europejski może rozważyć przyjęcie zalecenia w formie rezolucji.

Strasburg, dnia 12 maja 2005 r.

P. Nikiforos DIAMANDOUROS


