
1

PRESS FREEDOM IN RUSSIA

Anna Politkovskaya’s execution-style murder almost one year ago  in Moscow sent a message of 
unprecedented brutality to all Russian journalists and journalists working in Russia, one clearly 
designed to discourage them. The economic interests of western governments, as well as strategic 
and ideological considerations, had made us forget too readily the fragility of the democracy 
established in Russia and the continuing presence of violence in its society.

Key facts:
- Gazprom Media, the government’s main tool for getting control of news and information, is in the process 
of becoming Russia’s No. 1 media group.
- The independent or opposition media today include Vedomosti (which is protected by foreign capital), 
Novaya Gazeta, Novye Izvestia, Moskovsky Komsomolets and radio Ekho Moskvy (Echo of Moscow).
- A total of 21 journalists have been killed since Vladimir Putin became president.

Russia has been dismantling press freedom for some time

1 - Behind the statistics, a determination to reestablish control over the media

Key statistics:

According to press ministry figures, the Russian media consists of  26,000 newspapers, 16,500 magazines, 1,466 
radio stations, 2,254 TV stations and 12,350 electronic media1. 

The biggest-selling daily is Argumenty I Fakty with a circulation of 3 million. The TV stations with the most viewers 
are Pervy Kanal (Channel One) and Rossia. There are many news agencies at both the national and regional level 
and with varying degrees of specialisation. The leading ones are Itar-Tass (state-owned), Ria-Novosti (state-
owned) and Interfax (privately-owned).

An estimated 20.9 million Russians use the Internet (about 13 per cent of the total population). Most of them are 
young people, aged 16 to 25. Electronic media such as the online newspapers Gazeta.ru and Russky Zhurnal have 
become very well established in recent years.

Media influence on the population

Television has continued to grow in importance and has become the main news source for 70 to 80 
per cent of the population. It is available throughout the country (unlike the Moscow newspapers 
and the Internet). Watching TV is also less expensive than buying a newspaper in a country in 
which energy has long been abundantly available. Most Russians can receive at least two national 
TV stations, a regional station and a local one.

  

1 Rosokhrankultur Ministerstvo figures, 1 October 2005, as quoted in the IREX Media Sustainability Index 2005.



2

The Russian national television, ORT, which is 51 per cent state-owned, is seen in more than 98 per cent of homes 
and has around 140 million viewers.

The second national channel, Rossia, which is completely state-controlled, has 50 million viewers and can be seen 
in 98.5 per cent of homes.

NTV, which was bought by Gazprom, is the only privately-owned national channel – a status it obtained in 1996 
when it was owned by Vladimir Gusinski, an oligarch allied with Boris Yeltsin who was later prosecuted and fled to 
Israel. It covers 95 per cent of the country and has nearly 110 million viewers.

“Telephone law,” under which highly-placed officials call editors and tell them which news should get priority, 
continues to apply. TV news focuses on western Russia, above on Moscow and St. Petersburg. The regions and 
their particular problems are almost totally ignored.

The news media thrived and multiplied in the latter part of the Yeltsin era but now a plateau seems to have been 
reached. The print media’s influence is on the wane. A sizeable share of the approximately 20,000 officially-
registered newspapers (including 200 national publications) are in fact state-owned and are used for electoral 
promotion. Many others specialise in leisure, life-styles or small ads. The “district” newspapers are a good 
example. They are well-established at the local level, with loyal readers who are often subscribers. But their 
content contains little you could call news.

The newspapers with real news struggle to survive. The leading independent or opposition media today include 
Vedomosti (which is protected by its foreign investors), Novaya Gazeta (which is privately-owned – 51 per cent by 
its staff and the rest, since June 2006, by Mikhail Gorbachev and Alexandre Lebedev, a wealthy businessman and 
Duma representative), Novye Izvestia, Moskovsky Komsomolets and radio Ekho Moskvy.

The situation in the provinces is marked by even stronger government control due to the overlapping of political 
and economic power and its concentration in the hands of relatively few people. The way local officials harass such 
media as the weekly Permsky Obozrevatel (Perm Observer), the only independent newspaper in the Perm region 
(in the Urals), is evidence of the strength of the chain of authority in Russia.

2 - How control over the media is being reaffirmed

Acquisitions and takeovers in the media market have reconfigured the landscape and consolidated the 
emergence of a single view of Russian reality.

The gas industry conglomerate Gazprom has acquired many news media through its subsidiary Gazprom 
Media:

It bought NTV in 2001 (which led to the disappearance of the political satire programme “Kukly”), followed by TV6. 
After it acquired the news daily Izvestia (where Politkovskaya worked before joining Novaya Gazeta en 1999), the 
editor was fired. All the staff were fired after it bought the magazine Itogi. The editorial staff of the daily Sevodnia
were also changed after it was bought. In what was a new development in the state’s reacquisition of media, the 
magazine Kommersant, one of the last jewels of the independent press, was bought on 31 August of this year by a 
metal industry magnate who runs a Gazprom subsidiary.

Gazprom Media properties now include the NTV, TNT and NTV plus television stations, the Ekho Moskvy, Radio 
Troika and sPort-FM radio stations, the magazine Itogi, a film production company, and a publishing house. This 
year it reportedly overtook Pro Media to become Russia’s leading media group.

≡ The state’s recovery of control of the media at the local and regional level is being helped by the recent switch to 
provincial governors being named by presidential decree instead of chosen by voters in elections. It has been 
accompanied by the closure of the newspaper Gubernia in Petrozavodsk and the persecution of military reporter 
Grigori Pasko.

The steel conglomerate Severstal controls regional media in Vologodsky and Cherpovets. It also owns radio and 
television stations ( TV7, TV12 and Provintsia) and such newspapers as Rech and Kurier.

At the same time, media legislation falls far short of international standards. Newspapers (such as the Kaliningrad-
based Novye Kolyosa in August of this year) have been closed down for articles allegedly violating the 
confidentiality of judicial investigations. Outright closures are often preceded by libel suits and measures that create 
printing and distribution problems.



3

The online newspaper www.cursiv.ru was closed down by its Internet service provider on 22 May, three days 
before the state prosecutor of Ivanovo (near Moscow) began formally investigating its editor, Vladimir 
Rakhmankov, for “insulting a state representative” under article 319 of the criminal code in an 18 May article 
entitled “Putin – Russia’s phallic symbol.” He faced up 12 months hard labour in trial that began on 21 September.

Recent legislation arouses our concern :

On March 15, President Vladimir Putin has decreed the creation of a new super-agency to regulate media and the 
Internet, wich arouses worries among press freedom activists and journalists of a bid to extend tight publishing 
controls to the relatively free web. This decree merges two existing agencies into one entity that will license 
broadcasters, newspapers and Web sites and oversee the editorial content. It unites the organisation supervising 
media and culture (Rosokhrankultura) with the federal body controlling telecommunications and information 
technology ( Rosvyaznadzor).
Andrei Vasilyev, editor of Kommersant, commented this move as part of the Kremlin drive to consolidate power 
before parliamentary and presidential elections in the next 12 months.

≡ Internet: Independent news websites have been harassed on the pretext of fighting terrorism. In March of this 
year, for example, Pravda.ru, Bankfax.ru and Gazeta.ru were accused of “disseminating extremist ideas.”

3 - Murder of 21 journalists since Putin was elected president in March 2000 – Abduction 
of 8 journalists

Most of these murders have not been solved. Dmitry Ermakov’s death by defenestration was deemed to have been 
suicide. No convincing account has been produced for the murder of Paul Klebnikov, the editor the Russian version 
of Forbes magazine who was gunned down outside his office on 9 July 2002. In the case of Alexei Sidorov, the 
editor of the regional daily Toliattinskoye Obosrenie who was stabbed to death on 9 October 2003, a suspect was
acquitted for lack of evidence in 2004. The case took a new twist in February 2005 when Izvestia reported that 
Samara deputy prosecutor Yevgeny Novozhilov had reopened the investigation. Reporters Without Borders 
reacted by calling on Russian Federation public prosecutor Vladimir Ustinov to take over the case. For the time 
being no further information is available. Sidorov had taken over as editor after his predecessor, Valery Ivanov, was 
murdered in similar circumstances on 29 April 2002. 

àThe recent decision taken by the Moscow court that conluded to Ivan Safronov’s death by suicide has 
raised suspicion and doubt among the colleagues and relatives of the late Kommersant editor. So did the 
recent developments in Anna Politkovskaya’s assassination investigation.

Conclusion

Violence against journalists, the takeover of influential media by industrial groups linked to the government and the 
reaffirmation of “top down” authority in legislative and administrative provisions are alarms signals for press 
freedom in Russia. Investigations into murders of journalists do not result in satisfactory trials. This (like the attacks, 
threats, closures and fines) shows that a climate of impunity is taking hold, one that is incompatible with basic 
democratic values. The defence of the rule of law and the basic freedoms of expression and right to inform and be 
informed must be sustained and strengthened.

The adoption of new legislation on non-governmental organisations in January 2006 was one more step on the 
road to authoritarianism, and illustrated the suspicion with which all human rights and press freedom activists are 
viewed. Media coverage of the elections due to take place in the next months (legislative in December 2007 and 
presidential in March 2008) will provide key pointers as to the degree of news control that Russia’s leaders have 
attained.

Contact : Reporters Without Borders/ Europe and Post- soviet Countries Desk / Elsa Vidal : 01 
44 83 84 67 / europe@rsf.org


