
● Hungarian news portal, founded 

in 2013

● Current affairs, politics, economy, 

etc.

● 21 journalists

● 400 thousand users a day

● This is our front page from 

Monday morning 



Budapest White House

The pen for journalist on 

the ground floor



A reporter from the German RTL television is 

being patted down by police in Felcsút.

The drone of 444 being confiscated by police 

in Felcsút.

A reporter being 

questioned by 

police in 

Nyíradony, in 

front of the 

home of Laszló 

Tasó, a FIDESZ 

MP.



Freedom of information in Hungary:

● From 2013 - The concept “abusive freedom of information requests” is introduced to the law as 

grounds of denying large scale requests.

● From 2015 - Possibility to charge labour-related costs associated with the servicing of FOI 

requests on data requestors is systematically misused by data managers.

● From 2015-16 - Broadening the concept of tax secrecy, and exempting certain state owned 

enterprises from the obligation to comply with and properly respond to FOI requests.

● From 2018 - Privacy laws are expanded to shield politicians, and their family members from the 

press.



We already received a 

takedown notice from 

Tiborcz’s lawyer based on the 

Supreme Court's decision, 

they are demanding we 

remove an article from our site 

since Tiborcz is not 

considered a public figure.



“You are no media, you became the biggest 

enemy of the Hungarian people, and you need 

to be exterminated from Hungary.”

An article about 444 on the far-right, extremist web portal 

vadhajtasok.hu



János Pócs (FIDESZ), András Aradszki (KDNP) István Boldog, (FIDESZ) members of parliament sharing posts 

of the extremist site vadhajtasok.hu on their official Facebook pages.



Some of the media outlets and 

companies owned by the Central 

European Press and Media 

Foundation, KESMA established in 

2018.



Prime Minister Viktor Orbán designating the creation of the  

Central European Press and Media Foundation “of national 

strategic interest” in the Government Gazette on the 5th of 

December 2018.



Almost identical front 

pages of 16 regional 

newspapers under the 

ownership of the mega 

media foundation 

(KESMA). This is from the 

25th of May 2019, a day 

before the European 

Election in Hungary. The 

title, referring to the 

election next day reads: 

“Viktor Orbán: The pro-

immigration people will 

all be there, let us be 

there too”



Public information campaigns by the Hungarian Government from the past few years:

“Stop Brussels!”

“You have the right to know, what 

Brussels is planning!”

“Don’t let Soros have the last laugh!”

Over the past few years, the Hungarian Government spent over 

100 million euros on such public information campaigns, almost all 

of that money went to pro-government publications.



While the two largest television channels are neck and neck in terms of their 

audience share, the government aligned TV2 is getting a lot more of the state 

advertisement then RTL, which is mildly critical of the regime. 

(Source: Mertek Media Analysis based on KANTAR)



A former reporter for the 

public broadcaster went on 

the record for 444 and 

described the instructions 

they received to “keep 

mocking the opposition”. 

Now the public service 

media is threatening to sue 

her.



Use of force against various opposition MPs in 2018 

December during their sit in protest at the 

headquarters of the “public service” media in 

Budapest.



Various news reports from the Hungarian “public 

service” web portal hirado.hu on Syria and migration. 

The sources of these reports are either the Russian 

RT or SputnikNews.



“Viktor Orbán being celebrated in Europe” was the title of 

the pro- governments TV2’s report a few hours after the 

European Parliament voted for the Sargentini-report.

Anonymous internet comments in favor of the 

government are often quoted on the nightly 

news.



A high school student became the target of target of a 

concentrated smear campaign, with one pro-

government outlet publishing upsikrt photos of her. (I 

added the black box onto the screenshot.)

Before the municipal election, a local paper 

published altered photos of opposition 

candidates, showing them with darker skin, 

swivel-eyed, etc..



Heinz-Christian Strache, vice-

chancellor of Austria was caught on 

hidden camera discussing his plans to 

create a media landscape in Austria 

which would similar to what prime 

minister Viktor Orbán achieved in 

Hungary. He had to resign over the 

following scandal.



Media space in Hungary:

● Journalist’s access to public figures and information is increasingly restricted.

● Independent journalists are under threat from extremists.

● There are attempts of harassment and intimidation from the authorities.

● The government created a mega media foundation in 2018 with 400+ outlets.

● The state is the largest player on the advertising market funneling huge amounts of money to 

pro-government outlets.

● Public service media - funded directly by the taxpayers - is the most important conduit of Russian 

fake news in Hungary.

● Content in the pro-governments media are under tight political control.

● The pro-govt media empire is used to smear and intimidate perceived or real opponents.

● The Hungarian government began exporting their media model to countries abroad.

● See the factsheet for more information, thanks for listening!

● Email: erdelyip@444.hu


