
1075708.EN PE 570.030 

Question for written answer E-013775/2015 

to the Commission 
Rule 130 

Marietje Schaake (ALDE), José Inácio Faria (ALDE), Sophia in 't Veld (ALDE), Petras 

Auštrevičius (ALDE), Fredrick Federley (ALDE), Jean-Marie Cavada (ALDE), Gerben-Jan 

Gerbrandy (ALDE) and Matthijs van Miltenburg (ALDE) 

Subject: On halting the broadcast of TV channels in Turkey 

Following a legal order from the ‘Bureau for Crimes Against the Constitutional Order’ of the Ankara 
Chief Public Prosecutor’s Office, seven TV channels have been removed from one of Turkey’s leading 
pay satellite network and TV operators, Digitürk. Turkcell TV+, an online TV streaming service, and 
Tivibu have announced that they have removed the channels as well. Today, Türksat’s digital satellite 
platform Teledünya has also halted the broadcast of TV channels Bugün TV, Shaber and Samanyolu. 
The channels in question belong to Koza İpek, Samanyolu Media and Feza Publications, which are 
long known to have close ties with the Gülen movement, whose members played an active role in 
restricting media freedom themselves1. 

1. How do these measures relate to the respect for media freedom and the right to receive 
information, which are part of the Copenhagen criteria? 

2. Does the Commission agree that media freedom and respect for human rights are crucial, 
particularly in the light of upcoming elections? 

3. How does the Commission plan to address its concerns to the Turkish authorities regarding the 
crackdown on Turkish media in the run-up to the snap elections scheduled for 1 November 2015? 

                                                      
1  http://www.hurriyetdailynews.com/childrens-tv-channel-six-others-removed-from-digiturk-platform.aspx 


