
1075708.NL PE 570.030 

Vraag met verzoek om schriftelijk antwoord E-013775/2015 

aan de Commissie 
Artikel 130 van het Reglement 

Marietje Schaake (ALDE), José Inácio Faria (ALDE), Sophia in 't Veld (ALDE), Petras 

Auštrevičius (ALDE), Fredrick Federley (ALDE), Jean-Marie Cavada (ALDE), Gerben-Jan 

Gerbrandy (ALDE) en Matthijs van Miltenburg (ALDE) 

Betreft: Uit de lucht halen van televisiezenders in Turkije 

Op last van het Bureau misdrijven tegen de grondwettelijke orde van het Openbaar Ministerie in 
Ankara zijn er zeven televisiezenders verwijderd uit het aanbod van Digitürk, een van de grootste 
Turkse aanbieders van satelliet- en betaaltelevisie. Turkcell TV+, een onlinedienst voor tv-streaming, 
en Tivibu hebben bekendgemaakt dat zij de zenders eveneens hebben verwijderd. Vandaag heeft 
Teledünya, het digitale satellietplatform van Türksat, ook de uitzending van programma's via de 
zenders Bugün TV, Shaber en Samanyolu gestaakt. De zenders in kwestie zijn eigendom van Koza 
İpek, Samanyolu Media en Feza Publications, waarvan allang bekend is dat zij nauwe banden met de 
Gülen-beweging onderhouden; de leden van deze beweging hebben zelf actief meegewerkt aan het 
beperken van de mediavrijheid1. 

1. Hoe verhouden deze maatregelen zich tot de eerbiediging van de mediavrijheid en het recht om 
informatie te ontvangen, die deel uitmaken van de Kopenhagencriteria? 

2. Is de Commissie ook van mening dat de vrijheid van de media en de eerbiediging van de 
mensenrechten van cruciaal belang zijn, met name in het licht van de aanstaande verkiezingen? 

3. Hoe is de Commissie van plan tegenover de Turkse autoriteiten haar bezorgdheid kenbaar te 
maken over de repressie van Turkse media in de aanloop naar de vervroegde verkiezingen van 1 
november 2015? 

                                                      
1  http://www.hurriyetdailynews.com/childrens-tv-channel-six-others-removed-from-digiturk-platform.aspx 


