
PE663.524v01-00

Question for written answer E-006991/2020
to the Commission
Rule 138
Christine Anderson (ID)

Subject: Reporting of suspicions against German opposition party by national television

A report was broadcast in the ‘Frontal21’ television programme1 alleging links between the AfD, the 
largest opposition party in the German Bundestag, and illegal arms transactions. The accusatory 
report concerned a German ‘arms dealer’ who is said to have purchased firearms which, it suggested, 
were intended for the AfD. ‘Frontal21’ provided no evidence for this.

‘It is true that Alexander R., who is the subject of the report and who is said to refute the allegations, 
joined the AfD in 2016. But since then he has never again put in an appearance in the party’, 
explained AfD press officer Peter Rohling. ‘Instead he has been involved in a lengthy exclusion 
procedure, as he failed to pay membership fees for four consecutive years. Nor did he hold any office 
in the AfD, and the AfD was unaware of his alleged actions.’

Laying on the AfD a completely unfounded and clearly far-fetched charge gives rise to a suspicion 
that the intention here was to cause wilful damage rather than exercise journalistic meticulousness. 
This is demonstrated not least by the failure by the ZDF channel to give the AfD’s federal association 
the opportunity to comment before the programme was broadcast.

1. Did the Commission take journalistic quality into account when approving the State Media 
Treaty?2

2. What is the Commission’s evaluation of such reports against the backdrop of its ‘Action Plan 
against Disinformation’?

3. Why was this report not flagged as misleading by so-called fact-checkers (who are engaged 
under the Action Plan)?

1 https://www.zdf.de/nachrichten/politik/balkan-waffen-afd-100.html
2 https://www1.wdr.de/kultur/kulturnachrichten/eu-medienstaatsvertrag-100.html


