
782270.ET PE 401.892

SUULINE KÜSIMUS ARUTELUGA O-0075/09
vastavalt kodukorra artiklile 108
esitaja: Alexander Graf Lambsdorff ALDE fraktsiooni nimel
Euroopa Komisjonile

Teema: Ajakirjandusvabadus ja sõnavabadus Türgis (ELi kandidaatliikmesriik)

Komisjon teatas oma 5. novembri 2008. aasta eduaruandes SEC(2008)2699, et teatavad õigusaktid, 
mis piiravad Türgis sõna- ja ajakirjandusvabadust, annavad endiselt põhjust muretsemiseks. Seda 
väidet kinnitavad hiljuti asetleidnud juhtumid, millest on teada andnud Türgi kodanikuõiguste arengu 
vaatlejad. Seoses selliste arengutendentsidega küsin komisjonilt järgmist:

1. Kas komisjonil on infot järgmiste Türgis asetleidnud juhtumite kohta? Kui ei, siis miks mitte? Kui 
jah, siis millist infot?

a) Kriitilistele ajakirjanikele antud akrediteeringute 
tühistamine peaministri või riigikantselei asjaomase asutuse poolt ning kriitiliste 
publikatsioonide kohta esitatud kaebused (allikad nr 1 ja 5);

b) kriitiliste ajakirjanike ja kirjastajate osaliselt 
väidetavalt ebaõiglane arreteerimine kuritegeliku võrgustiku Ergenekon suhtes toimuva 
uurimise käigus (allikad nr 2 ja 5);

c) meediakontserni ATV-Sabah kontrolli alla 
võtmine kontserni müümise teel 2008. aastal peaministri väimehe juhitud Calik 
Holdingule; müüki rahastasid riigipangad (allikas nr 3);

d) peaministri avalikud üleskutsed boikoteerida 
ajakirjanikke ja publikatsioone (allikad nr 4 ja 5);

e) meediakontsernile Dogan maksu tasumisega 
hilinemise eest 500 miljoni dollari suuruse trahvi määramise tagamaad (kohtuotsus 16. 
veebruarist 2009), ka seoses teadaannetega, mille kohaselt on valitsus püüdnud 
meediakontserni tegevust juhtida ja teinud üleskutseid meediakontserni boikoteerimiseks 
(allikas nr 6).

2. Kas komisjon on Türgi sõna- ja ajakirjandusvabaduse pärast rohkem või vähem mures kui 
eduaruande avaldamise hetkel? Kui vähem, siis miks? Kui rohkem, siis milliseid konkreetseid 
meetmeid kavatsevad nõukogu ja komisjon võtta? Milline tähtsus on ajakirjandus- ja 
sõnavabaduse teemal käimasolevatel liitumisläbirääkimistel?

Allikatega nr 1−5 tutvuti Internetis 18. märtsil, allikaga nr 6 2. aprillil.
1) Today's Zaman. Fatma DİŞLİ, Prime Ministry under fire for accreditation move. 14.11.2008. Internetiaadress: 
http://www.todayszaman.com/tz-web/yazarDetay.do?haberno=158633
2) Reporters Without Borders. Journalist arrested and charged in connection with alleged Ergenekon conspiracy. 
11.3.2009. Internetiaadress: http://www.unhcr.org/refworld/docid/49be03ce15.html
3) Reuters. Turkish watchdog approves ATV-Sabah sale. 10.01.2008. Internetiaadress: 
http://in.reuters.com/article/asiaCompanyAndMarkets/idINL1020073320080110
4) Today's Zaman. Fatma DİŞLİ, Is Erdoğan right or wrong in calling for a boycott? 23.09.2008. Internetiaadress: 
http://www.todayszaman.com/tz-web/yazarDetay.do?haberno=153969
5) Bıa news centre. Erol ÖNDEROĞLU, 435 “Though Crimes” in Turkey in 2008. 16.3.2009. Internetiaadress: 
http://www.bianet.org/english/kategori/english/113147/435-though-crimes-in-turkey-in-2008
6) Hurriyet DailyNews.com. Int’l media keeps eye on Doğan case. 02.04.2009. Internetiaadress: 
http://www.hurriyet.com.tr/english/domestic/11076638.asp

Esitatud: 22.04.2009
Edastatud: 24.04.2009
Vastuse tähtaeg: 04.05.2009

http://www.unhcr.org/refworld/docid/49be03ce15.html
http://www.todayszaman.com/tz-web/yazarDetay.do?haberno=153969
http://www.bianet.org/english/kategori/english/113147/435-though-crimes-in-turkey-in-2008
http://www.hurriyet.com.tr/english/domestic/11076638.asp

