Подходът на ЕС към миграцията и предоставянето на убежище

Европа привлича много мигранти и хора, търсещи убежище. Научете как ЕС подобрява подхода си към предоставянето на убежище и миграцията.

Гръцката  брегова охрана приближава лодка с мигранти до бреговете на о-в Лесбос
Гръцката брегова охрана приближава лодка с мигранти в близост до остров Лесбос © UNHCR/Andrew McConnell

Миграционните потоци към Европа растат през последните години. Общо 5,1 милиона мигранти бяха регистрирани в ЕС през 2022 г.

Хората пристигат по различни причини и по различни начини, като някои влизат в ЕС, без да разполагат с необходимите документи.

През 2015 г. бяха отчетени 1,83 млн. нередовни пресичания на външните граници на ЕС. Регистрираните нередовни пресичания през 2023 г. бяха около 380 000, което е най-високото ниво от 2016 г. насам.

ЕС предприе редица стъпки за подобряване на политиката за предоставяне на убежище. Мерките са насочени към засилване на контрола по границите, улесняване на легалните пътища за миграция и подкрепа за интеграцията на бежанците.

Промени в европейската система за предоставяне на убежище


Посрещане на мигранти: споделяне на отговорността


В отговор на кризата с бежанците през 2015 г. Европейската комисия представи предложения за реформиране на системата на предоставяне на убежище през 2016 г. Новите правила ще заменят регламента от Дъблин, който служи за разпределение на търсещите убежище между страните в ЕС.

Системата от Дъблин определя, че първата страна от ЕС, в която търсещите убежище влизат, поема отговорност за разглеждането на повечето искания за закрила. Това означава, че страните на предна линия трябва да обработват значително повече искания от други страни членки.

За да подобри ситуацията, през 2020 г. Европейската комисия предложи нов пакт за предоставянето на убежище и миграцията. Един отрегламентите в него заменя регламента от Дъблин и цели да оптимизира правилата, както и да съкрати сроковете на процедурите.

Новият пакт залага на доброволно сътрудничество и гъвкави форми на подкрепа, които могат да се превърнат в изисквания в кризисни моменти.Страните в ЕС ще могат да изберат как да дадат своя принос и да подкрепят държавите, които приемат голям брой мигранти. Те могат да го направят, като приемат хора, търсещи убежище от първата държава, в която са влезли, или окажат финансова или техническа подкрепа при необходимост.

Пактът за миграция и убежището бе окончателно приет през април 2024 г.

Агенция на ЕС в областта на убежището


През ноември 2021 г. Парламентът одобри преобразуването на Европейската служба за подкрепа в областта на убежището в Агенция на ЕС в областта на убежището след постигане на съгласие със Съвета.

Новата агенция, която започна работата си през януари 2022 г., помага за уеднаквяване и ускоряване на процедурите в страните от ЕС и ще следи за спазването на правата на бежанците. Нейните 500 служители осигуряват подкрепа на натоварени национални системи, правейки цялостното управление на миграционната политика в ЕС по-ефективно и по-устойчиво.

Финансови средства за политиката за предоставяне на убежище


Европейският парламент одобри през юли 2021 г. правилата за Фонда за предоставяне на убежище, миграция и интеграция, който ще разполага с 9,88 млрд. евро за 2021-2027 г. Фондът е призван да укрепва единната политика на ЕС за предоставяне на убежище, да развива легалните пътища за миграция в съответствие с нуждите на страните членки, да съдейства за интеграцията на мигранти и да се бори срещу нередовните начини на влизане в ЕС. Средствата също така ще помагат за по-справедливото разпределение на отговорността за бежанци и хора, търсещи убежище.

Депутатите подкрепиха също така създаването на нов Фонд за интегрирано управление на границите с бюджет от 6,24 млрд. евро до 2027 г. Фондът ще помага за укрепване на контрола на границите при спазване на основните права. Той ще допринася и за хармонизиране на визовата политика и за оказване на закрила на децата без придружител и други уязвими хора, пристигащи в Европа.

Отговор на кризата с украинските бежанци


Освен системата за предоставяне на убежище ЕС е изградил и механизми за предоставяне на временна закрила за специални групи бежанци.

След военното нашествие на Русия в Украйна през февруари 2022 г. ЕС оказа различни форми на подкрепа за украинците, които бягаха от войната. За първи път бе активирана директивата за временна закрила, която организира посрещането на големи групи хора.

Контрол на външните граници


Мерки срещу нередовните канали за миграция


Големият брой хора, които пристигат на външните граници на ЕС през последното десетилетие, поставя под натиск функционирането на Шенгенското пространство на свободно движение през вътрешните граници. За да може да няма проверки на вътрешните граници, е от ключово значение външните граници на ЕС да се контролират ефективно.

Европейският съюз се стреми да овладее наплива на нередовни мигранти, като засилва проверките на границите си, подобрява начина на посрещане на новопристигнали и създава условия за ефективно връщане на нередовни мигранти.

За постигането на по-висока ефективност новият пакт за миграция и убежище въвежда подобрен процес на скрининг на мигрантите и по-бързо връщане на отхвърлените кандидати за убежище.

Скринингът цели да определи правилната процедура, която следва да бъде приложена към хората, пристигащи в ЕС, без да изпълняват условията за влизане. Това включва установяване на самоличността, здравна проверка и проверка за сигурност, както и взимане на пръстови отпечатъци и регистрация в базата данни Евродак.

Когато човек, който влиза в ЕС по нередовен начин, реши да подаде молба за убежище, пактът налага по-бързо и опростено разглеждане на искането за предоставяне на убежище. Процедурата би трябвало да приключи в рамките на 12 седмици, като срокът включва и евентуално обжалване на взетото решение. При отхвърляне на искането мигрантът трябва да бъде осведомен незабавно и върнат в страната, от която идва, в рамките на още 12 седмици.

Хората, подлежащи на граничната процедура за убежище, няма да имат право да влизат на територията на съответната страна.

Засилване на Европейската агенция за гранична и брегова охрана (Фронтекс)


Европейската агенция за гранична и брегова охрана, наричана Фронтекс, помага за управлението на външните граници на ЕС и за справянето с трансграничната престъпност.

Миграционният наплив от 2015 г. постави под огромен натиск националните власти за граничен контрол. По настояване на Европейския парламент ЕС разшири мандата на Фронтекс с цел оказване на по-голямо съдействие на държавите членки.

Фронтекс помага с изпращането на служители на място, организиране на въздушно наблюдение и събиране на информация, борба с нелегалните канали за превоз на хора и подпомагане на връщането на мигранти, които нямат основания да останат в ЕС.

Броят на служителите на агенцията се предвижда да нарасне от 2000 на 10 000 души до 2027 г.

През декември 2023 г. евродепутатите приеха резолюция, в която призоваха Фронтекс да спазва основните права по време на гранични процедури и се обявиха за по-голяма отговорност и прозрачност в работата на агенцията.

Контрол на вътрешните граници като крайна мярка


През последните години някои страни от ЕС възстановиха контрола на граници в рамките на Шенгенското пространство, и то за продължителни периоди от време. Европейската комисия представи предложение през 2021 г., което цели да запази свободното движение, но също така да регламентира възможността за реагиране на реални кризи.

Правилата уточняват, че въвеждането на контрол на границите остава крайна мярка. Страните в ЕС могат да въведат контрол по изключение, когато има сериозна заплаха за обществения ред или за вътрешната сигурност.

Граничният контрол ще бъде ограничен за период от един месец и може да продължи до три месеца в случаи на непредвидими заплахи. В случай на предвидими заплахи той може да продължи от шест месеца до две години.

Като алтернатива на проверките на вътрешни граници се насърчава полицейското сътрудничество в граничните региони за справяне с неразрешени придвижвания в рамките на Шенгенското пространство.

Арестуваните лица с нередовен статут често пристигат от друга страна от ЕС, така че ако двете държави имат съвместни патрули, незаконните мигранти могат да бъдат върнати обратно в държавата от ЕС, от която идват. По настояване на депутатите в Европейския парламент връщането на някои категории лица, например непълнолетни без придружители, няма да бъде възможно.

Подобряване на легалните начини за миграция в ЕС


Безопасни алтернативи за хора, търсещи убежище


От 2015 година програми, финансирани от ЕС за презаселване, са помогнали на повече от 119 000 хора от уязвими групи, нуждаещи се от международна защита, да намерят подслон в ЕС.

Презаселването е безопасна и законна алтернатива за кандидатите за убежище и се основава на препоръки от страна на Агенцията на ООН за бежанците.

В рамките на програмата на ЕС за презаселване и хуманитарно приемане 14 държави от ЕС са се ангажирали да презаселят 61 000 души през 2024-2025 г.

Презаселването също е важна част от споразумението между ЕС и Турция за управлението на миграцията. По него повече от 40 000 сирийци са били презаселени в държави от ЕС от март 2016 г.

В допълнение към тези програми, като част от преразглеждането на системата за убежище и миграция, през 2016 г. Комисията предложи Рамкова програма за презаселване в ЕС. В нея се предвижда ЕС да приеме двугодишен план за презаселване и хуманитарно приемане. Планът следва да определи максималния брой хора, които могат да бъдат приети, приносите на държавите членки и общите географски приоритети.

Депутатите одобриха новата правна рамка за презаселването през април 2024 г.

Работно разрешително за икономически мигранти


Приемането на мигранти по легален път помага за преодоляване на реални проблеми в ЕС с недостига на работна сила, повишава вноските в осигурителната система и стимулира икономическия растеж.

Европейският съюз е създал няколко вида разрешителни, за които могат да кандидатстват граждани на други държави:

  • Синята карта на ЕС е разрешително за работа и пребиваване за висококвалифицирани работници
  • Единното разрешение за пребиваване и работа важи за два години и за конкретна страна.
  • Правото на дългосрочно пребиваване позволява на чужденци да живеят и работят в ЕС за неограничен период от време. След като чужди граждани получат такова право, те могат да се придвижват и работят свободно в рамките на ЕС.

Интеграцията на бежанците в Европа


Европейският съюз направи промени в директивата за начина на посрещане на търсещите убежище, за да се гарантират еднакви стандарти по отношение на материалните условия, здравните услуги и начина на живот на хора, които искат международна закрила.

В същото време директивата ограничава движението на търсещи убежище мигранти от една европейска държава в друга.

За да могат тези хора да живеят самостоятелно и да се интегрират в обществото, правилата предвиждат да им се даде право на работа до девет месеца след регистрирането на тяхното искане за убежище. Освен това те трябва да имат достъп до езикови курсове, гражданско и професионално обучение. Всички деца, търсещи убежище, трябва да бъдат записани в училище до два месеца след пристигането си. На непридружени деца ще бъде назначен настойник.

Хора, търсещи убежище, ще имат достъп до приемни условия само в държавата, която обработва тяхната молба за убежище.

Парламентът даде окончателното си одобрение за промените в законодателството през април 2024 г.